Aids-Fondet bakker op om Hiv-Danmarks ønske om en kampagne, der kan oplyse om forholdene for personer, der er smittet med hiv.
- Jeg savner, at Sundhedsstyrelsen, andre sundhedspartnere eller en af de store danske fonde går ind i problematikken og hjælper med midler til større kampagner omkring den store udvikling, der har været på hiv- og aids-området.
Sådan lyder udmeldingen fra Line Rasmussen, kommunikation- og kampagneleder for Aids Fondet.
Kun knap hver tredje i sundhedspersonalet ved, at ingen af kropsvæskerne smitter, når man som hiv-smittet følger sin behandling.
Det viser en undersøgelse fra analysefirmaet Voxmeter foretaget for Hiv-Danmark og Aids-Fondet, skriver Politiken mandag.
- Der er enormt mange mennesker, der ikke ved nok om hiv og aids.
- Men lige præcis sundhedspersonale kunne man forvente, ville behandle mennesker med hiv professionelt og med det rigtige kendskab til sygdommen, siger Line Rasmussen.
Line Rasmussen håber, at der kommer kampagner, der kan oplyse om hiv og aids med samme gennemslagskraft, som dem Sundhedsstyrelsen lancerede i 1980'erne. Bare med omvendt fortegn.
- Vi ønsker kampagner, der ligner dem, som Sundhedsstyrelsen lavede i 80'erne, om hvor farligt hiv var. Men nu er budskabet bare, at velbehandlet hiv ikke længere kan smitte, siger hun.
Aids-Fondet håber, at der bliver sat en større indsats i gang for at få budskabet ud om hiv-smittede både for almindelige borgere og særligt for sundhedspersonale, men man kan ikke klare det alene.
- Aids-Fondet vil gerne lægge kræfter i at oplyse om det her, men vi mangler muskler, og det kan Sundhedsstyrelsen eller andre partnere give, siger Line Rasmussen.
Sundhedsstyrelsen oplyser, at man på nuværende tidspunkt ikke har planer om at lave kampagner, der skal oplyse om, at velbehandlet hiv ikke længere kan smitte, oplyser afdelingslæge Jan Fouchard.
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.