Ilden er ved at aftage på den DFDS-færge, som fredag nat brød i brand, så 236 personer måtte evakueres.
Skibet 'Lisco Gloria', som har tydelige sodskader, ligger et par kilometer syd for Langeland, og røgen er ved at falde ned. Men i stedet for at lade det brænde ud af sig selv, er man meget opsat på at få ilden slukket snarest muligt af flere grunde.
"Sådan en færge udgør jo en betragtelig værdi. Det er et relativt nyt skib, som forventeligt ikke har lidt nogen som helst overlast under vandlinjen. Det vil sige, at maskineri og tanke er uberørte, og den værdi skal man forsøge at redde så godt, man kan. I bedste fald kan man via et værft få skibet udbedret, så man kan bruge det igen," siger stabsvagten ved Søværnets Operative Kommando, SOK, til Newspaq.
Det bekræfter informationschef ved DFDS, Gert Jakobsen.
"Det kan man slet ikke udelukke. Vi aner ikke, hvor ødelagt, det skib er, men det kan jo være, at det ikke er så ødelagt nede under. Det er et relativt nyt og meget fint skib, eller det var det i hvert fald for to dage siden," siger han.
Lisco Gloria er bygget i 2000 og kom i drift i 2002. Når branden er slukket og skaderne er gjort op, bliver det op til forsikringen at vurdere, hvor meget skade, man kan få dækket.
"Det er helt normal praksis, at man altid har en forpligtigelse til at redde de værdier, man kan. Det er jo et skib til flere hundrede millioner," siger Gert Jakobsen.
Branden har hærget på vogndæk og overbygning. Og SOK melder ud, at ilden er under kontrol.
" Den røg, der er ved skibet, er meget aftagende i forhold til i går. Den har ændret kulør fra sort til lidt mere hvidlig røg, og det betyder normalt, at der ikke er nogen aktiv brand," lyder det fra stabsvagten ved SOK.
Senere på dagen vil man forsøge at sætte røgdykkere om bord på skibet.
"De folk, der er tale om, er fra Smit Internationale N.V., og de benytter sig af de bedst uddannede eksperter. Det er vores klare vurdering, at med dem som rådgivere vil vi ikke udsætte os selv for fare," siger stabsvagten ved SOK.