Når vi går på nettet for at handle, skeler vi ofte til de kommentarer, som hjemmesiden har fået af andre kunder. Anmeldelserne er med til at gøre os trygge i købssituationen. Og de betyder mere for os end eksempelvis retten til at fortryde et køb.
- Netkøb afspejler det virkelige liv. Vi spørger venner og familie til råds omkring, hvor det er bedst at shoppe, og hvilke produkter der er gode, siger direktør Steen Trier fra netauktionen QXL, der står bag undersøgelsen.
Tre ud af fire, der går ind og handler på netauktionen, benytter karaktersystemer som den vigtigste faktor for, hvad der gør QXL til en sikker handelsplads på nettet. Og lignende karakterer bruger man på en række andre hjemmesider.
Ifølge Forbrugerrådets blad, Tænk, læser hver tredje dansker brugeranmeldelser på nettet, og af dem bliver de 93 procent påvirket af andres bedømmelse, før de bestemmer sig for at købe en vare.
Tænks analyse viser, at 98 procent har tillid til brugeranmeldelserne. Og 94 procent havde læst brugeranmeldelsen, inden de købte en vare.
- Karaktersystemet er rygraden i enhver sikker handelsplatform. Det giver nemlig køberne mulighed for at danne sig et indtryk af sælgerne, før de handler, siger Steen Trier i en kommentar til undersøgelsen og fortsætter:
- Uddelingen af karakterer er lidt som en Smiley-ordning.
På andenpladsen over, hvad kunderne ser efter, inden de køber på nettet, kommer netsidernes validering af køberne og sælgernes identitet, så alle handlende er, hvem de udgiver sig for at være. Det mener 56 procent er vigtigt.
Retten til at fortryde et køb kommer først på en tredjeplads, hvor 44 procent mener, at det er vigtigt.
QXL har spurgt mere end 1000 brugere af deres netauktion.