Den nye Uber-klon UBRgo fik ikke mange timer i luften, før den torsdag blev politianmeldt af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.
Tjenesten udnytter, at man ved fragtkørsel godt må lade personer følge med deres ting. Samtidig ønsker de også at tilbyde andre services end lige taxikørsel. Ved hjælp af en app skal kunder således også have nem adgang til for eksempel frisører, elektrikere og rengøringassistenter.
Men Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen ønsker nu at få klarlagt, om den nye tjeneste overhovedet er lovlig.
- Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har dags dato politianmeldt UBRgo for en mulig overtrædelse af taxiloven. Herefter er det op til politiet at vurdere, hvorvidt UBRgo overtræder taxiloven ved at udføre erhvervsmæssig personbefordring uden tilladelse. Styrelsen overvåger i øvrigt løbende markedet for personbefordring og vurderer herunder lovligheden af nye services, som lanceres, siger vicedirektør Keld Ludvigsen fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.
Politianmeldelsen kommer dog ikke bag på folkene bag UBRgo. Tværtimod.
- Det var helt forventet, at de ville politianmelde os, for det har de gjort med de andre tjenester, siger teamleder i den nye virksomhed, Adeel Shazad, til Avisen.dk.
I maj var det således UBR City, der blev politianmeldt, og også den Uber-lignende tjeneste Habil har Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen tidligere meldt til politiet som led i overvågningen af de nye tjenester.
Hos UBRgo ryster man bare lidt på hovedet af anmeldelsen.
- Det er ikke noget, vi tager så tungt, for vi overholder lovgivningen. Vi vil tage sagen, som den kommer, siger Adeel Shazad til Avisen.dk.
Uber - som de nye tjenester er inspireret af - endte tidligere på året med at lukke i Danmark. Inden da mødte virksomheden stor kritik.
Et af de store kritikpunkter var, at mange af chaufførerne snød i skat. Over 600 er indtil videre blevet taget i det.
Hos UBRgo vil chaufførerne - ligesom hos Uber - selv skulle indberette deres indtægter til SKAT. Men ifølge Anna Virag, der er talsperson hos UBRgo, vil den nye virksomhed forsøge at rådgive deres chauffører. Samtidig fortæller hun, at de også er villige til at give SKAT oplysninger om chaufførernes indtægter, hvis de beder om det.
Indtil videre er 170 chauffører blevet godkendt til at arbejde via UBRgo. Ligesom hos Uber vil de hverken få feriepenge, pension, løn under sygdom eller alle de andre goder, som ansatte normalt har. Chaufførerne er nemlig ikke ansat, men arbejder blot via UBRgo.