En ny tjeneste skyder nu op, efter at Uber lukkede ned i København i foråret. Den nye tjeneste UBRgo går for alvor i luften torsdag (15. juni) og vil gerne tilbyde danskerne langt mere end taxikørsel.
Planen er, at kunderne via en app udover transport også skal have nemt ved hurtigt at få kontakt til frisører, elektrikere, massører, rengøringsassistenter og mange andre.
- Vi vil ikke bare tilbyde transport. Vi vil bruge en teknologi, som minder om Ubers, til at gøre hverdagen nemmere for danskerne. De vil hurtigt og effektivt kunne finde frem til serviceydelser lige i nærheden af, hvor de er, fortæller Attila Gegeny. Han er direktør for og ledende udvikler af UBRgo.
Hurtig hjælp
UBRgo vil prøve på at få både privatpersoner og firmaer til at udbyde deres services via platformen. Planen er at få så mange med, at kunderne med en smartphone i hånden hurtigt kan få et overblik over, hvordan det ser ud med prisen, kvaliteten og tilgængeligheden for en service.
- Forestil dig at du kommer hjem fra arbejde, og dit hjem er et stort rod. Du skal have gæster om få timer og vil frygtelig gerne have en til at komme i en fart og gøre rent. Via UBRgo vil du kunne få kontakt til en i nærheden, der kan rykke ud med kort varsel og klare jobbet, fortæller Attila Gegeny.
Smuthul i loven
I første omgang er det dog især transport, som UBRgo kan levere.
- Du skal blot give besked om, hvad det er, du vil have transporteret. Og du må gerne selv køre med, hvis du for eksempel skal have fragtet en mobil, en jakke eller en taske, fortæller teamleder i UBRgo, Adeel Shazad.
UBRgo udnytter, at man ved fragtkørsel godt må lade personer følge med deres ting. Det er altså lovligt, selv om eksempelvis fragt af en mobil plus ejer nok i manges øjne vil se ud som taxikørsel.
- Vi vil holde os inden for lovens rammer, og det ligger os på sinde. Men der skal da nok være nogle taxi-chauffører, som vil protestere imod os, ligesom de gjorde mod Uber, siger Adeel Shazad.
Betaling af skat er op til folk selv
En af de store kritikpunkter mod Uber var, at mange af chaufførerne snød i skat. Over 600 er indtil videre blevet taget i det.
Hos UBRgo vil chaufførerne - ligesom hos Uber - selv skulle indberette deres indtægter til SKAT.
- Vi vil rådgive og vejlede chaufførerne om indberetning til SKAT, men det vil være op til dem selv at sørge for, at det sker. Hvis SKAT kommer og beder os om oplysninger vedrørende chaufførernes indtægter, så giver vi gerne SKAT det, siger Anna Virag, der er talsperson i UBRgo.
Ingen goder
Indtil videre er 170 chauffører blevet godkendt til at arbejde via UBRgo. Ligesom hos Uber vil de hverken få feriepenge, pension, løn under sygdom eller alle de andre goder, som ansatte normalt har. Chaufførerne er nemlig ikke ansat, men arbejder blot via UBRgo.
- Chaufførerne vil få deres betaling, og den kan blive ganske god, som vi så det for nogle af Uber-chaufførerne. Dertil kommer, at vi kun vil tage 15 procent af chaufførens indtægter i gebyr for at køre via vores platform. Uber tog 25 procent, siger Adeel Shazad.
Det nye Google
Personerne bag UBRgo er ikke bange for at tænke stort.
- Vores mål er at komme op på 600.000 brugere over hele Danmark. Nu starter vi i København, derefter bliver det Aarhus og efterhånden forhåbentlig hele Danmark, siger Attila Gegeny.
Han kom sammen med sin kone og nu salgschef i UBRgo, Gabriella Bakos Gegeny, fra Ungarn til Danmark for ti år siden. Parret er ikke bange for at tænke stort, mens de sidder ved køkkenbordet i hjemmet i Måløv, vest for København.
- I stedet for, at folk via Google prøver på at finde frem til leverandører af alt muligt, så håber vi på med tiden, at de vil bruge UBRgo i stedet. Vi håber at kunne erstatte Google i mange situationer, siger Gabriella Bakos Gegeny.
Læs Avisen.dk's tema om digitale løsarbejdere her.