Taxikrig

Efter Uber-stop: Taxachauffører tjener flere penge

Uber pressede de københavnske taxachauffører ud i vagter på 14-15 timer.
Efter Ubers exit er en københavnsk taxichaufførs ventetid på en kunde faldet drastisk.
Efter Ubers exit er en københavnsk taxichaufførs ventetid på en kunde faldet drastisk. Foto: Simon Skipper/Scanpix/arkiv

Efter 18. april, hvor Uber lukkede ned i Danmark, har de københavnske taxichauffører kunnet mærke, at det har været lettere at køre en dagshyre hjem.

Tilmeld dig gratis vores nyhedsbrev for flere nyheder.

Weekendchauffør Nadeem Rasool vurderer overfor DR, at hans omsætning er steget med 30 procent eller mere siden Ubers aktiviteter stoppede i Danmark.

- Før var der mange chauffører, der var så stressede af Uber, at de arbejdede 14-15 timer på en nattevagt, siger Nadeem Rasool til DR.

Han fortæller, at det især er ventetiden mellem kunderne, som er blevet kortere. Og det gør, at chaufførerne kan have kortere vagter for at tjene de samme penge.

- I Uber-tiden kunne vi vente en halv time eller helt op til en time på en kunde. Nu venter vi maksimum 20 minutter om natten, og om dagen er det kun 5-10 minutter, siger Nadeem Rasool.

Han siger også til DR, at han ikke noget imod konkurrence, men det skal foregå på lige vilkår og han er derfor glad for, at Uber blev dømt for piratkørsel.

Exit Uber

Den 28. marts meddelte Ubers danske talsmand, Kristian Agerbo, at selskabet ville lukke 18. april. Han kaldte det en "ærgerlig og trist beslutning", som var taget på grund af "den politiske lovgivning om taxaloven".

Han henviste således til, at et flertal i Folketinget tidligere i år indgik en aftale om en ny taxalovgivning.

Lovgivningen gør det muligt for andre end de etablerede taxaselskaber at komme ind på markedet, men stiller omvendt krav til udstyr som sædefølere og taxametre.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.