Togtrafikken i Danmark er onsdag ramt af arbejdsnedlæggelser blandt flere lokomotivførere hos DSB.
I den forbindelse har flere af de lokomotivførere, der har nedlagt arbejdet, fået inddraget deres adgangskort og er blevet bedt om at forlade arbejdspladsen.
Jernbaneforbundets formand Henrik Horup fortæller, at forbundet er bekendt med situationer i både København, Aarhus, Odense, Aalborg, Esbjerg og Struer.
- Vi skal sammen med LO til fællesmøde med DSB hos Dansk Arbejdsgiverforening torsdag klokken 10. Det plejer at være det fagretslige skridt man tager i en situation som denne. Men sideløbende vælger DSB så at sende folk hjem, og det er vi noget uforstående overfor, siger Henrik Horup til Avisen.dk.
Dansk Jernbaneforbund har taget kontakt til hovedorganisationen LO og vil tilrettelægge mulige fagretslige skridt, skriver forbundet på sin Facebook-side.
- Vores opfordring til de berørte medlemmer er, at de må gå hjem og følge DSB’s anvisninger. Dem, der skal møde i morgen, må så møde i morgen, og hvis de ikke har adgangskort må de møde op og vente på at få at vide, hvad de skal gøre af DSB, siger Henrik Horup.
DSB: Vi optrapper ikke konflikten
Hos DSB bekræfter underdirektør Poul Gemzøe-Enemark, at medarbejdere har fået inddraget deres adgangskort og er blevet bedt om at tage hjem.
- Der har i dag været en række arbejdsnedlæggelser, og det er der stadig. Vi har opfordret medarbejderne, der har deltaget i arbejdsnedlæggelserne til at genoptage arbejdet. Vi ønsker ikke at facilitere overenskomststridige arbejdsnedlæggelser og faglige møder, derfor beder vi dem om at genoptage arbejdet. Vil de ikke det, bedes de om at forlades DSB's ejendom og aflevere deres ID-kort. Det kan de få igen, når de ønsker at genoptage arbejdet, siger Poul Gemzøe-Enemark til Avisen.dk.
Der er kunder, der holder stille i togene rundt omkring, fordi lokomotivførere har nedlagt arbejdet. Er ikke i med til at optrappe den konflikt, når I nægter ansatte adgang til arbejdspladsen?
- Det er medarbejderne, der har nedlagt arbejdet overenskomststridigt. De opholder sig i en stue på DSB's ejendom og nægter at gå i arbejde, selvom vi pålægger dem det. DSB laver ikke konflikten, det gør medarbejderne, siger Poul Gemzøe-Enemark.
Men er I ikke med til at optrappe det, når man tager det yderligere skridt, der hedder at tage deres adgangskort?
- Nej ID-kortet er alene et spørgsmål om, hvorvidt man af egen drift kan gå ind på DSB's ejendom. Ligesom vi har eksterne samarbejdspartnere, der ringer på, kan de her medarbejdere sagtens henvende sig til os. Det er en praktisk foranstaltning. Det handler kun om, at vi ikke ønsker, at de opholder sig på arbejdspladsen, fordi der er tale om en overenskomstridig arbejdsnedlæggelse.
På Dansk Jernbaneforbunds Facebook-side er der flere, der påpeger, at det her bærer præg af en bortvisning. Kan du garantere, at det ikke får konsekvenser for de berørte medarbejdere?
- Det får ikke konsekvenser i form af bortvisninger. Men det er klart, at overenskomstridige arbejdsnedlæggelser kører efter det fagretslige system, hvor man i arbejdsretten kan ende med at få en bod eller blive trukket i løn. Men vi har ikke bortvist nogen, og vi har ikke lockoutet nogen, siger Poul Gemzøe-Enemark.
Pt. har hverken Jernbaneforbundet eller DSB overblik over, hvor mange ansatte, der er berørt.
Togtrafikken over hele landet er ramt af forsinkelser og aflysninger som følge af arbejdsnedlæggelserne. Kunder kan holde sig opdateret på den aktuelle trafiksituation på DSB's hjemmeside.