Efter flere måneders forberedelser kommer de første batteritog i Danmark på skinner mandag, hvor de indsættes på Lemvigbanen mellem Vemb og Thyborøn i Vestjylland.
Det skriver Trafikstyrelsen i en pressemeddelelse.
Således har styrelsen godkendt, at de første to togsæt lever op til alle sikkerhedskrav, fortæller kontorchef i Trafikstyrelsen Laura Meyer Harrison.
Hidtil har der kørt dieseltog på strækningen.
- Det er spændende at skulle godkende en helt ny type tog i Danmark, fordi de teknisk er anderledes end dieseltogene og hidtil kun har været i drift i Tyskland, siger hun i meddelelsen.
Den pågældende togmodel er produceret af Siemens Mobility A/S.
Det er Midtjyske Jernbaner, der står for togdriften på strækningen mellem Vemb og Lemvig.
Arbejdet med at gøre strækningen klar til batteritog begyndte 1. marts.
I alt skulle 67 kilometer togstrækning mellem Holstebro og Skjern opgraderes, og sveller og skinner mellem de to vestjyske byer skulle udskiftes, så de kunne klare belastningen fra batteritog, der er tungere end dieseltog.
16 overkørsler skulle fornyes, og tre overgange til perroner skulle have nyt underlag i forbindelse med opgraderingen af strækningen.
Indtil videre skal et batteritog køre mellem Vemb og Thyborøn, mens yderligere seks tog indsættes på resten af den vestjyske togstrækningen i efteråret.
Hvert tog har plads til 127 siddende passagerer og 155 stående passagerer.
Togene kan køre 120 kilometer for hver opladning. Det tager 15 minutter at oplade togbatteriet fra 20 til 100 procent.
Mens de syv nye batteritog bliver indsat, udfases de gamle dieseltog.
I den politiske aftale om Infrastrukturplan 2035 blev der i 2021 afsat 750 millioner kroner til indsættelse af batteritog på strækningen Holstebro-Skjern og til etablering af ladeinfrastruktur på de øvrige strækninger i Midt- og Vestjylland, på Svendborgbanen og i Nordjylland.
/ritzau/