For femte år i træk kårede Dansk Erhverv fredag ”25 kvindelige iværksættere, du bør kende” ved et stort event i Tivoli.
Formålet var at sætte fokus på kvindelige rollemodeller i dansk iværksætteri og skabe mere synlighed i en verden, hvor kvinder stadig er stærkt underrepræsenterede.
- Danmark står midt i en stadigt hårdere global konkurrence, hvor det bliver vigtigere at kunne skabe nye vækstvirksomheder, hvis vi fortsat vil have råd til at investere i alt fra klimaindsatser til et stærkt forsvar. Men udviklingen går den forkerte vej – vi ser færre nye virksomheder blive etableret, og vores seneste analyse understreger igen en af vores helt centrale udfordringer: Vi formår ikke at sætte nok skub i den iværksætterkraft, der findes blandt kvinder. Det er et stort uudnyttet potentiale, som vi skal forløse, siger Freja Brandhøj, chef for iværksætteripolitik i Dansk Erhverv.
I forbindelse med kåringen offentliggør Dansk Erhverv en ny analyse, der understreger, hvorfor der fortsat er behov for et skarpt fokus på at understøtte de kvindelige iværksættere. Tallene er dystre:
• Kun 27 pct. af danske iværksættere er kvinder.
• Kun 6 pct. af danske kvinder har startet en ny virksomhed inden for de seneste 42 måneder – markant under OECD-gennemsnittet på 9 pct.
• Og blot 1,3 pct. af investeringerne i danske startups går til kvindelige stiftere.
Derudover mener hele 23 pct. af unge kvinder ikke selv, at de har de rette kompetencer til at blive selvstændige, mens kun 14 pct. af alle iværksættere har en kvindelig rollemodel i 2025.
De 25 kvindelige iværksættere er udvalgt af et rekordstort felt af nominerede af en jury bestående af 10 kvinder fra erhvervslivet, som selv har haft fingrene dybt nede i det danske iværksætter- og investeringsmiljø.
Kunne du tænke dig at læse om de 25 kvinder? Dyk ned i publikationen her