Hver gang en 3.g-klasse afleverer en danskopgave i gymnasiet, er der en til to elever, der har snydt og plagieret mere end 50 procent af opgaven fra tidligere elevers opgaver.
Et nyt studium fra Institut for Informativ og Matematisk Modellering på Danmarks Teknologiske Universitet viser, at seks procent af alle danskopgaver fra sidste skoleår allerede var blevet afleveret af en anden elev på et tidligere tidspunkt.
- Vi vil endda betegne vores tal som konservativt sat. Det er en flydende grænse, hvornår noget er en kopi, men vi har valgt at sige, at det er ved 50 procents gengivelse, siger Morten Frøhlich, der har lavet studiet sammen med Kristoffer Hansen.
- Men der er også tilfælde, hvor 30 procent var skrevet af, men som altså ikke tæller med i vores opgørelse, siger Morten Frøhlich.
Gymnasielærerne kan i øjeblikket kun krydstjekke opgaver for direkte én-til-én-kopiering. Det betyder, at elever blot har kunnet udskifte et enkelt ord i en sætning med et nyt ord, og så har systemet ikke registreret det som snyd.
Men Morten Frøhlich og Kristoffer Hansens program kan genkende hver enkelt sætnings struktur og opbygning og kan derfor også genkende snyd, selvom eleven har forsøgt at sløre det ved at skifte ord ud i de enkelte sætninger.
Er ligheden tilstrækkelig stor, betegner det nye program stilen som et plagiat.
- Det er et håb, at det kan gøre lærernes arbejde nemmere, så de, før de læser en aflevering, kan få en indikation af, om den er plagieret og hvor meget inspiration, der er fundet i en anden opgave, siger Morten Frøhlich.
- De skal ikke længere ud på google for at se, om de kan finde den kopierede opgave, men nu kan systemet finde den med dato og navn på den, der oprindeligt har skrevet opgaven, siger han.
Problemet med kopierede opgaver er især blevet udtalt med indførelse af elektroniske afleveringer og de såkaldte opgave-centraler, hvor elever uploader opgaver til fri afbenyttelse for andre studerende.