Det er sjældent, at folk på gader og stræder stimler sammen om en bil i dag. Vi er forvænte med skinnende, dyre og lækre biler i gadebilledet, men da Avisen.dk testede VW's ID.Buzz på en solbeskinnet dag i København forleden, blev den et tilløbsstykke ud over alle grænser.
Folk på gader og stræder stimlede sammen om det lille nye "rugbrød". Meget mere end hvis det havde været en skinnende rød Ferrari. For ID.Buzz signalerer noget indbydende og noget "Hej – her er jeg, kom og hils på"-attitude.
Overskueligt og futuristisk cockpit klæder retrobussen fra fremtiden. Foto: VW
- Jeg havde en i 1975 med kogeblus og telt på taget, fortæller en amerikansk turist fra Milwaukee.
- Min onkel og tante kørte kun i sådan nogle hele deres liv, fortalte en anden turist fra Tyskland, mens han lykkelig fik lov både at sidde i Buzz'en og tage billeder til selvsamme onkel og tante i Köln.
Og en arkitektstues medarbejdere på Holmen ville ikke lade os køre, uden de havde fået en prøvetur.
"Rugbrødet" har da også i årtier (siden 1950) begejstret masserne verden over. Både som lille slider af en arbejdshest, hvor den praktiske form gør, at kasser og varer kan stakkes en masse bagi. Og især også som minibus, hvor hippier malede "Make love – not war" på siden af den, da de kørte til Woodstock og rundt i både San Francisco, Stockholm og Sydney. Og ikke mindst som utallige camper-udgaver med familier samlet om gasblus, køleskab, bænkesæder og soverum i toppen.
Nu er tiderne anderledes – og vores "rugbrød" i de funky farver lugtede hverken af tjald eller gasblus. Den er – i disse tider – naturligvis fuldt elektrisk, og venderadius'en er på sølle 11 meter. Det er fordi forhjulene ikke "støder" ind i noget foran, da elmotoren og selve trækket er placeret på baghjulene. Akkurat som sin tids T1.
Den er utrolig rummelig og lys indeni på trods af, at den ikke virker særlig stor eller minibus-agtig udefra. ID.Buzz er agil og letkørt med et pænt optræk dog uden at være imponerende som mange andre elbiler. 10.2 sek. fra 0-100 km/t, men igen, så er det også en livsstils- og familiebil, hvor der ikke skal køres træk ved det røde lys.
En livsstilsbil med skønne farver – både to-farvet, men også ensfarvet til de mere konservative bilister. Foto: Per Kuskner
Bagklappen er stor og heldigvis elbetjent.
Det digitale cockpit med 5,3 tommer display monteret på ratstammen er indbydende. I midten af instrumentpanelet sidder infotainmentsystemet på 10 tommer, men hvis man vil have Tesla eller Mustang-størrelser på denne, kan der tilvælges en 12 tommers, der også har det mere avancerede Discover Pro-navigationssystem.
Og nu til det lidt mere praktiske.
Vand, sand, surf og glade dage signalerer VW ID.Buzz Foto: VW
Hva' ka' den?
* Den kommer lige nu med 5 eller 6 sæder. Senere kommer også en 7-sæders model.
* 204 hk. yder elmotoren.
* Rækkevidden i det 77 kWh store batteri lyder på 418 km. (WLTP), og den kan lade med op til 170kW lader.
* Anhængervægt er begrænset til 1.000 kg.
* 11 forskellige lakeringer og 4 interiør/sædefarver kan der vælges mellem.
* ID.Buzz kommer med et hav af standardudstyr, som bliver lige lovlig omfattende at nævne her, men bl.a. DAB+, parkeringsassistent med bakkamera, lys- og regnsensor, skydedøre i hver side, cykel- og fodgængerregistrering og City Emergency Brake og meget meget mere.
* Pris: Fra 489.995 kr. for mindste udstyrsmodel, som hedder Life. Style er modellen lige over, men de er prik samme biler i størrelse og elmotorer.
På et tidspunkt (måske allerede næste år) kommer VW ID.Buzz som fuldt udbygget camper-model. Indtil videre må man nøjes med denne semi-camper-model uden køleskab. Foto: VW
Bedømmelse: * * * * * (5 stjerner ud af 6)
Hvorfor?
Fordi du får den mest charmerende bil på markedet lige nu, som ovenikøbet er rummelig, praktisk og kører som ID.5 trods størrelsen. Og til at betale.
Hvorfor ikke?
Fordi du er en smule introvert og ikke orker at skulle vise din bil frem for Gud og hvermand, når du parkerer den inde i byen.
ID.Buzz kommer også som van, og her er den ligeså charmerende. Der er plads til to europaller i varerummet, som måler 3,9 m3. Foto: VW
Til sammenligning er storebror VW Transporter kun lidt større i varerummet, men kan derimod have op til 1.4 tons nyttelast mod Buzz'ens kun 650 kilo. Men Buzz Van er heller ikke en varevogn til cement og svært entreprenørgods, men mere godt blikfang og livstils-varevogn til butikker, restauranter og firmaer, som vil signalere grønt image, retro og coolness. Foto: VW
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.