Avisen.dk var sidste år ude og køre Toyotas første fuldt elektriske personvogn med det kryptiske navn bZ4X (bz står for beyond zero - elbil - mens 4 er modelbetegnelsen - på størrelse med en Audi Q4 eller VW ID.4 og X'et, ja - navnet på karosseri-typen), da den lige var kommet på markedet.
Den imponerede med sin gennemførte og gedigne kvalitet inde såvel som ude.
Men så ramlede de dårlige nyheder ned over dette ellers så driftssikre og velansete mærke, som Toyota nu engang er.
Først var der problemer med hjulene, som under fabrikstest simpelthen blev løse og kunne falde af! Da det var fikset, viste det sig, at hverken batteri eller opladning af dette levede op til de tal, som fabrikken oplyste samt de officielle tal (WLTP bl.a.). Vi testede den dengang en kold vinterdag, og kunne ikke få den op over meget mere end 200 km. rækkevidde på en motorvejstur fra København over Fyn. Ganske katastrofalt, da en lille og meget billigere Fiat 500e kørte omtrent det samme.
En hel anden test
Nu er der så kommet andre elektriske boller på suppen og især i batteriet. Ikke at Toyota har skiftet bilerne ud med nye, men simpelthen bare fået opdateret og videreudviklet softwaren, så en større andel af batteriets samlede kapacitet er givet fri til daglig kørsel.
Vi fik at vide ved sidste test, at ved at sætte klimaanlægget på Auto Eco (i stedet for kun Auto), kunne det give markant længere rækkevidde uden at gå på kompromis med komforten i kabinen. (Auto Eco sørger så automatisk for at tænde for både sædevarme og ratvarme og undlade at stormblæse varm luft fra luftdyserne i kabinen). Men nu er også selvsamme klimaanlæg ikke påvirket af den samlede rækkevidde. Altså man kan bruge klimaanlæg og få ok. rækkevidde på én gang.
Og vores seneste test er dog også en hel anden. Man lider ikke af FORD mere (Fear Of Running Dry), da rækkevidden nu er som mange andre elbiler i den størrelse. Vel og mærke et stykke fra de opgivne 504 km., men dog pænt tæt på de 400 km. ved blandet landevejs- og bykørsel.
Bjergged med masser af ekstraudstyr
Og så kan bZ4X noget, som mange andre elbiler ikke kan: Den kan køre i terræn. Ikke som en Land Rover selvfølgelig, men med sin pæne frihøjde og avancerede træk suser den over bakker og ned i vandhuller op til en halv meters dybde. Rart at vide, når landet nu fremover af og til bliver oversvømmet af stormflod, må vi forvente. Naturligvis er AWD-modellen endnu mere kapabel her end vores forhjulstrukne model "Active".
Der er et hav af standardudstyr i bz'en. Ambiente belysning i kabinen, både bakkamera og baksensorer med advarsel om tværgående trafik, 18" alufælge, DAB+ radio, eljusterbare sæder, -spejle og bagklap, p-sensorer for og bag, Blind Spot Monitor, forrude med varme og sågar opvarmelige vinduesviskere (nok mere relevant længere nordpå om vinteren) og meget mere.
Men det er den totale lydløshed i kabinen og selvsamme, som imponerer mest. Der er ingen dækstøj eller vindstøj, selv ved høje hastigheder, og så sidder man bare godt i sæderne og det lille display helt ude ved forruden ser måske spøjst ud ved første øjekast, men fungerer super godt. Som et headup-display, bare mere tydeligt.
Der er en pæn stor 12,3" stor multimedie touchskærm, og man føler sig hjemme i bilens funktioner lynhurtigt, da alt er logisk og meget intuitivt opbygget. Eneste hår i suppen er manglen på et handskerum (but why?). Til gengæld er der god fralægningsplads i kabinen som helhed.
Vilde garantier
Toyota er mestre i garanti, og det er der naturligvis også her: 3 års mekanisk fabriksgaranti (eller 100.000 km.), 3 års lakgaranti og 12 års garanti mod gennemtæring. Ydermere tilbyder Toyota, at hvis man overholder services, så træder en såkaldt Relax-garanti i kraft, som betyder 10 år (eller 185.000 km.) serviceaktiveret garanti og 1 mio. (!) km. garanti på batterikapaciteten. Det er der ingen andre elbiler, som har turdet give endnu.
Efter de bøvlede rækkevidde- og opladningsudfordringer er en saga blot, fremstår bz4X som en helstøbt og meget lækker elektrisk SUV, som kan mere end andre SUV'er, hvis man har lidt terræn, mudderhuller og bakker at køre rundt i.
Og hvad med de sagesløse kunder, som fik de første eksemplarer af bilen, spørger du? Alle bilerne er opdaterede til de nye standarder, oplyser Toyota Danmark.
Specifikationer for Toyota bZ4X:
Motor: 204 hk.
Ladeeffekt: 11 kW(AC), 150 kW (DC)
Elektrisk forbrug: 6,8 km/kWh
0-100 km/t: 7,5 sek. (6,9 sek. i AWD)
Træk: 750 kilo.
Bagagerum: 452 liter (1.425 liter med bagsæderne nede)
Pris: fra 377.990 kr.