Aygo X (udtales Cross og ikke X) er en spritny bil fra Toyota trods det ”gamle navn”. Aygo så dagens lys i 2005 og har været produceret i to generationer med et par facelifts undervejs, men nu er det slut. Den nye Aygo X har ikke en eneste møtrik eller syning i sædet tilfælles med den udgående model.
Hvorfor man har valgt at beholde navnet, er nok fordi, at Toyotas lille model er vildt populær og sælger rigtig godt i Europa, hvilket da også er det marked og kontinent, som den nye Aygo X udelukkende skal køre på. Den er udviklet på et designcenter i Nice og i Bruxelles og bliver bygget på Toyotas fabrik i Tjekkiet. Herhjemme har den i mange år været den bedst solgte minibil. Sidste år lå den nummer et i sit segment (A) med et samlet salg på 3.542 foran både Hyundai I10, Fiat 500 og Citroën C1.
Og Toyota forventer ikke, at den nye X kommer til at stå i skyggen af sin forgænger. Tværtimod så er forventningerne skyhøje, da den naturligvis er blevet forbedret og har fået nogle designelementer, som er oppe i tiden.
For det første siddehøjden. SUV’erne har for længst erobret markedet, og selv om det nok er at tage munden for fuld, at kalde Aygo X for en SUV, så er det i hvert fald en lille højbenet crossover med en markant højere siddehøjde i kabinen på 55 mm mere end sin forgænger. Og de godt 5 cm. gør en mærkbar forskel for udsynet.
Ydermere har den store hjul. Minibilen kommer udelukkende med 17” og 18” hjulstørrelse, som klæder den rigtig godt og giver et dynamisk og frækt look.
For kun 12.000 kr. ekstra kan du tilvælge et foldetag, som gør Aygo X til en bil med højt til loftet, da ”gardinet” går helt hen til de bagerste sæder.
Musik skal der til
Bilproducenter har igennem en årrække kælet rigtig meget for lydoplevelsen indendørs, og selv de mindste og billigste biler har i dag lydanlæg, som langt overmatcher selv luksusbilernes ditto for 15 år siden. Og Aygo X har så lige taget den en oktav op. Hver model i topudstyrsvarianten Envy og Limited har en 200W subwoofer (gemt nedenunder bagagerummets gulv), samt flere højttalere i kabinen, som giver en flot og dyb koncertlyd.
Apropos lyd, så er der i de fleste modeller optimeret lydisolering i kabinen, så dæk- og motorstøj formindskes.
Standardlakeringen er enten hvid, sølv eller sort, men igen har man gjort meget ud af at finde nogle farver, som appellerer til unge såvel som ældre. De koster ikke mere i udstyrsvarianterne fra Pulse og opefter, og de fire lakeringer er fundet i krydderi-verdenen. Den første er chilirød, så er der enebær-blå, kardemomme-grøn og ingefær-beige. Da både tag og skærme her er sorte, så giver lakeringerne bilerne et funky tofarvet look. Udover det kan der tilkøbes en styling-pakke med ekstra krom, rød racerstribe m.m. for 10.000 kr.
Der er til gengæld ikke nogen valg i motorer. Her kommer alle modeller kun med den optimerede 3-cylindrede 1.0 liters benzinmotor med 72 hk. Der kan vælges mellem manuelt gear eller S-CVT-automatgear. Avisen.dk prøvekørte begge varianter i Barcelona i tæt bytrafik (og guderne skal vide, at der er en del af det i den spanske metropol). Her var det rart med det lydefri automatgear, men da jeg kom ud på motorvejen og landevejene, så virkede det en anelse anstrengt. Det er nu ikke Toyotas skyld, for jeg har endnu til gode at køre en minibil med et behageligt automatisk gear. Det er nærmest en umulighed, da momentet – eller mangel på samme – i en 1.0 liters motor får gearet ved accelerationer til at virke, ja anstrengt.
Spar de 20.000 kroner til det i ekstraudstyret og gå efter det manuelle femgears, medmindre du altså bor i centrum af Barcelona.
Stor minibil
Den nye X er en større bil på alle områder end sin forgænger. Både højden, bredden, længden, akselafstanden, sporvidden for og bag og bagagerummet er alt sammen vokset. Det er dog stadig en minibil, og det mærker man især, hvis man forvilder sig om på bagsædet.
Her er der virkelig trangt. Toyota har naturligvis lavet sin research på et stort udvalg af de mange tusinde Aygo-ejere, og her viste det sig, at kun 5% brugte bagsædet meget. Derfor giver det også god mening at koncentrere sig om førerpladsen og passagersædet i den nye Aygo X, så må bagsædepassagererne lide. Der er dog fin adgang, da bilen er firedørs, og ret skal være ret, små børn, hunde og andre skabninger under 150 cm. sidder fint nok på de to sæder bagi.
Multimediesystemet (kommer som standard i alle andre udstyrsvarianter end Essential) er enten en 7”, 8” eller 9” stor skærm centreret midti med DAB+ radio, Bluetooth til streaming og telefon, kørecomputer, bakkamera, AUX-in og USB, Apple CarPlay og Android Auto.
Toyotas Smart Connect-system (fra modelvariant Pulse og op) er der Cloud-navigation, fjernstyring af klimaanlæg, Smart Parkering, trådløs smartphone integration og meget mere.
Sikkerheden – den aktive såvel som passive – er også i top, som det hører og bør i en bil fra 2022. ABS, VSC, TRC, 8 airbags, sikkerhedsseler med strammere og kraftbegrænsning, forstærkninger i højtryksstål, energiabsorberende konstruktion og alle modeller har Toyotas såkaldte Safety Sense. Dette er bl.a. aktivt nødbremsesystem, lane assist, vejskilteassistent, adaptiv fartpilot, fjernlysassistent, airbag mellem forsæderne og meget mere.
Hva’ koste’rd?
Prisen er næsten den bedste nyhed. Den mest skrabede model fås fra – er man nærmest tilbøjelig til at sige – sølle 124.990 kr. for Essential, men den er skrabet i udstyret uden så meget som en radio eller infotainment, men dog med sædevarme og aircondition.
Toyotas satser mest på udstyrsvarianten Active. Her er der masser af udstyr, og den fås fra 139.990 kr. Næstmest populære bil bliver nok varianten Pulse fra 159.990. Så er der to dyrere varianter ved navn Envy og Limited, som koster fra 179.990 og 191.990, men så er vi også oppe i et prisleje, hvor hele ideen med en minibil går lidt fløjten. En Limited med foldetag og automatgear ville eksempelvis koste over 220.000 kr.
Pudsigt nok er der endnu en variant ved navn Play, som koster prik det samme som Active, men uden noget udstyr. Den importerer Toyota Danmark af gode grunde slet ikke, hvem skulle dog ønske sig en bil uden udstyr til samme pris som den med?
Mange Aygo-ejere kan i dag med fordel skifte deres nyere Aygo ud med den helt nye. Dels er brugtpriserne jo skudt i vejret på det seneste, så man har ikke nået at tabe så mange penge på sin 1 eller 2 år gamle Aygo. Med en udbetaling på 30% og en finansiering gennem Toyota Finans sidder man for kun 1.156 kr. om måneden i sin nye Aygo Active eksempelvis. Lige meget, hvilken model man vælger dog, så følger der med finansieringen også Toyota Dækning med, som sørger for nyt (nye) dæk, hvis du punkterer.
Toyota oplyser, at de regner med, at Aygo X vil sælge ca. 100.000 Aygo X i Europa. Sammen med Yaris og Yaris Cross vil Aygo X udgøre ca. 500.000 solgte biler i 2023, hvorfor man kan sige, at testbilen her er en meget vigtig model for bilgiganten lige nu.
Hvorfor?
Fordi du får en smart, veludstyret, sikker og velkørende minibil med 10 års garanti for meget små penge.
Hvorfor ikke?
Fordi du har brug for dit bagsæde til voksne og må derfor se dig om efter en bil i et større segment.
Toyota Aygo X
***** (5 ud af 6 stjerner)
Pris fra: 124.990 kr.
Motor: 1.0 72 hk.
Økonomi: 20.8 km/l
Vægt: 940 kg. (Totalvægt 1.360 kg – ikke mulighed for træk, men mulighed for et cykelholder-træk)
Varianter: Essential, Active, Pulse, Envy og Limited
Kan bestilles nu, men lanceres først i maj (forvent dog nogle måneders ventetid, inden du triller af sted i din nye Aygo X, hvis du først bestiller den der).