Made in China var engang et skældsord for noget billigt skrammel. Det er længe siden, og det populære kinesiske bilmærke med det ærke-engelske navn og logo, MG, har danskerne taget til sig – også i den grad.
Det er kun godt to år siden, at MG blev introduceret herhjemme, og på den korte tid har de oprettet fire såkaldte brand stores og indenfor kort tid er der fire mere på vej inkl. forhandlere på Grønland og Færøerne.
Og blandt opladelige biler (både fuldt elektriske og plugin-hybrider) har mærket oparbejdet en markedsandel på 3,30 procent og indtager en 12.-plads herhjemme i indeværende år.
Avisen.dk har testet MG før, læs mere her
Nu kommer der snart en ny og meget mere dynamisk model på gaden: MG4 Electric, og som navnet antyder, ja, så er den fuldt elektrisk.
Vi var ude i efterårssolen og prøvekøre det "orange el-lyn", og det tegner godt. Udover ikke at ligne en klumpe-dumpe-SUV, men en skarptskåret og lækker personbil, så er den også proppet med udstyr.
Vi nævner i flæng på sikkerhedssiden:
* Front-, side - og gardin-airbags.
* Adaptiv Cruisecontrol
* Emergency Braking (AEB)
* Intelligent High Beam Control (IHC)
* Lane Departure Warning (LDW)
* Lane Keep Assistance (LKA)
* Emergency lane keep (ELK)
* Lane Change Assist (LCA)
* Blind Spot Monitoring (BSM)
* Rear Cross Traffic Alert (RCTA)
* Rear Collision Warning (RCW)
* Door Open Warning (DOW)
* Rear parking sensor
* 360° camera w. transp. chassis view og meget mere.
I kabinen er der DAB+ med 6 højttalere, to mikrofoner, trådløs tlf.-oplader, varme i rat og sæder, 6-vejs automatiske sæder, navigation og det ydre frister med LED-lys hele vejen rundt, to-farvet lakering (på nær i sort model, da alle biler kommer med sort tag), 17" luftmodstands-venlige alufælge og meget mere.
Udviklingen i elbiler globalt er ligesom med computere og fladskærms-tv. I begyndelsen kunne de ikke så meget og var rasende dyre. Nu kan de alt, bliver nærmest forældede inden de kommer på markedet og er super-billige.
Det gælder som sagt for elbiler og MG4 Electric i særdeleshed. Her får man en gedigen og yderst velkørende bil for meget små penge. Avisen.dk testede top- og luksusudgaven Lux, som – hold fast – koster fra 284.999,- kroner. Kan man leve uden den orange lakering, så den bare er hvid med sort tag, koster den ca. 5.000 kr. mindre.
Den pris er der ikke andre så veludstyrede biler, der kan matche pt. herhjemme.
Rækkevidde er Gud, når vi taler om elbiler, og Lux og Com-modellerne kan klare hhv. 450 km. og 435 km. på en opladning. Billigste model, Standard, kører kun 350 km., men er til gengæld lidt rappere fra 0-100 Km/t (7.7 sekunder) i modsætning til storebrødrene Com og Lux, som kun klarer den på 7.9 sekunder grundet det større og tungere batteri i bunden af bilen.
DC-ladetid fra 10 til 80 % er på 35 min (135 kW), og det er tjept nok. Lux-modellen kommer i øvrigt med varmepumpe, som kan varme bilen op med MG-appen og giver bedre økonomi på batteriet i det hele taget.
Vægtfordelingen (i alle modeller) er 50% for- og 50% bagtil, hvorfor man får en ideel fordeling og dermed meget dynamisk kørsel også takket været baghjulstrækket. På sigt kommer der en firehjulstrukket model med ekstra elmotor ved forakslen, og her kan ydelsen ramme 400 hk. Det bliver lidt af en fartbombe, men MG kan endnu ikke sige noget om, hvornår den kommer, eller hvor meget den kommer til koste.
Alle modeller kan trække en havetrailer op til 500 kilo, og MG Danmark satser på levering af de første modeller allerede sidst på året, men i hvert fald primo første kvartal af 2023. Privatleasing bliver også muligt fra næste år.
Specifikationer MG4 Electric Lux:
HK.: 204
Topfart: 160 Km/t
0-100 km/t: 7.9 sek.
Rækkevidde: 435 km.
Bagagerum: 350 l/1.165 l (med bagsæderne slået ned)
Totalvægt: 2.133 kg.
Pris fra: kr. 284.999 kr.
Bedømmelse: * * * * (4 ud af seks stjerner)
Hvorfor?
Fordi du får en veludstyret og velkørende bil for meget små penge.
Hvorfor ikke?
Fordi du hellere vil køre VW og vælger en ID3 med mindre udstyr og 80.000 kr. i merpris ... nå nej!