Politikerne og Banedanmark tog simpelthen munden for fuld, da de i 2009 besluttede at udskifte alle togsignaler i hele Danmark inden for få år.
Det mener Svend Tøfting, Ingeniørforeningens trafikekspert.
- Dengang bad man om en hyldevare, men det var der ikke tale om. Man havde kun testet signalsystemet på frie strækninger og ikke på stationerne, som har en helt anden kompleksitet, siger Svend Tøfting.
Onsdag kritiserede Folketingets statsrevisorer, at Signalprogrammet foreløbig er forsinket med op til tre år og er cirka 4,4 milliarder kroner dyrere end ventet.
Ifølge Statsrevisorerne har problemet været en dårlig styring af projektet baseret på misvisende oplysninger om programmets fremdrift og økonomi.
Svend Tøfting mener dog, at den primære årsag er af teknisk kaliber.
- Når man hører, at de ikke har løst, hvordan de skal håndtere problemerne på stationerne, kan man godt frygte, at der vil komme nye regninger, siger han.
Samme frygt står at læse i kritikken fra Statsrevisorerne:
- Statsrevisorerne peger på, at der er behov for en stram styring af programmet. Der er nemlig risiko for, at det bliver endnu dyrere og yderligere forsinket.
Transportminister Ole Birk Olesen (LA) tager kritikken til sig og har bedt Banedanmark om at aflægge rapport hver måned fremover.
Ifølge Svend Tøfting vil det dog næppe afhjælpe yderligere forsinkelser.
- Politikerne kan ikke rigtig gøre andet end at følge dem og puste dem i nakken. Det vil ikke gøre hverken fra eller til i forhold til projektet, som jeg ser det, for man kører efter nogle stramme tidsplaner i forvejen.
Folketinget besluttede i 2009 at udskifte de gamle signalsystemer på S-banen og fjernbanen. De nuværende stammer fra 1950'erne og 1960'erne og er skyld i forsinkelser.
Budgettet lød i første omgang på cirka 19 milliarder kroner.
/ritzau/