Lækre lejelejligheder hænger ikke på træerne, og dem der gør, har tit og ofte en alt for høj husleje.
Derfor forsøger flere lejere at søge om huslejenedsættelse hos Huslejenævnet, men fejlagtigt ender de i kløerne på Huslejeservice, der er en privat virksomhed, som bevist forsøger at franarre de utilfredse lejere en stor sum penge.
"Virksomheden kan beskrives meget kort, og det er med ordet bondefangeri," siger Claus Højte, der er sekretariatschef fra Lejernes LO i Hovedstaden, til Newspaq.
Alene i Københavns Kommune har Huslejenævnet haft otte sager med Huslejeservice de sidste tre måneder.
"Vi er blevet så trætte af Huslejeservice, at vi er begyndt at ringe til de klagende lejere for at gøre dem opmærksomme på svindel-virksomheden," siger kontorchef Marianne Dons til Newspaq.
Hvis man eksempelvis googler 'Huslejenævnet i København', vil man automatisk komme ind på Huslejeservices hjemmeside. Her popper der et link op, hvor lejerne kan søge om huslejenedsættelse.
Men klager man gennem Huslejeservice, skal man som lejer betale halvdelen af en eventuel huslejenedsættelse tilbage til Huslejeservice, og det er slet ikke nødvendigt, for man kan sagtens selv klage gennem sit lokale huslejenævn for blot 131 kroner.
"Mange lejere tror fejlagtigt, at de har fat i Huslejenævnet, og Huslejeservice gør ikke noget for at bringe lejerne ud af den misforståelse. Derfor opfordrer vi alle, der er kommet i kløerne på Huslejeservice, til at kontakte en advokat, som kan hjælpe dem med at komme ud af denne her aftale," siger Claus Højte.
LLO bragte i 2007 Forbrugerombudsmanden ind i sagen, som i første omgang pålagde virksomheden at ændre navn, så lejere ikke bliver misledt til at tro, at virksomheden er en offentlig institution.
Virksomheden ændrede derfor navn fra Huslejetilsynet til Huslejeservice, men det har tilsyneladende ikke nedbragt misforståelserne, for hos Forbrugerombudsmanden arbejder man i øjeblikket med flere klagesager fra 2009, hvor lejere føler direkte snydt, fortæller informationsmedarbejder Tina Emilie Pedersen til Newspaq.
Forbrugerombudsmanden har desuden slået fast, at virksomheden overtræder markedsføringsloven, da de bevidst forsøger at fremstå som en offentlig myndighed og vildleder lejerne i deres klagesager.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Huslejeservice selv.
Når man ringer til deres oplyste nummer, får man blot fat i en telefonsvarer, der fortæller, at Huslejeservice ikke yder telefonisk support, men at de i stedet henviser til klageformularen på deres hjemmeside.