100 arbejdsløse fik i foråret 2009 et tilbud, de ikke kunne sige nej til. Kontrakt på et job hos en jysk vognmand - inklusiv 16 ugers uddannelsesforløb, hvor de ganske gratis blev udstyret med en håndfuld dyre kørekort.
Men tilbuddet var et fupnummer. Så snart uddannelsen var slut, kvitterede vognmanden med en fyreseddel.
I mellemtiden havde køreskolekoncernen TUC høstet millioner i AMU-tilskud til kurserne, og vognmandsfirmaet AEH Leegaard kunne dække lønudgiften til de nye “medarbejdere” gennem arbejdstabsgodtgørelse.
Svindel med 15 millioner skattekroner
Alt i alt en fidus, som ifølge flere kilder løber op i 10-15 millioner skattekroner. Og som dermed placerer sig i sværvægterkategorien på listen over AMU-svindelnumre.
Avisen.dk kan igen afsløre svindel med AMU-midler i millionklassen. Siden foråret har Avisen.dk dokumenteret, at der i årevis er foregået massiv svindel med de offentlige midler til arbejdsmarkedsuddannelser (AMU).
Børne- og Undervisningsministeriet har netop sat punktum for en kulegravning af systemet, men som sagen på TUC afslører, er der masser af svindel, som er fløjet under ministeriets radar.
Total Stein Bagger
Flere tidligere ansatte hos køreskolekoncernen TUC og det tilknyttede jobcenter DUCAS bekræfter forløbet overfor Avisen.dk. Det samme gør 24-årige Nes Nissen Bitton fra Ballerup, der deltog i uddannelsesforløbet i 2009.
Svindelnummeret startede med, at de 100 arbejdsløse blev rekrutteret i samarbejde med jobcentre i hovedstadsområdet.[pagebreak]
“Ducas var meget strikse med, at de udvalgte kun måtte have lille kørekort. Èn havde lastbilkørekort fra civilforsvaret i 1900-hvidkål, så han blev overtalt til at tage et stort kørekort igen,” fortæller en tidligere ansat.
Skriv under med det samme!
De 100 arbejdsløse skulle først gennemføre et ti dages ‘afklaringsforløb’. Fredag eftermiddag på den sidste dag dukkede vognmanden fra Viborg op med en stak kontrakter, som de blev bedt om at skrive under med det samme.
Dokumentation: Se kontrakten her
Dem, der udbad sig betænkningstid, blev bedt om at aflevere den i postkassen hos DUCAS senest mandag formiddag. På den måde var det i praksis umuligt at få en fagforening eller andre til at kigge kontrakten igennem.
I transportbranchen vakte det stor undren, at der i en periode med rekordmange arbejdsløse chauffører var behov for at uddanne 100 nye.
“Men man blev jo hurtigt klar over, at den her vognmand var et rent fupfirma, der aldrig har eksisteret på andet end på papiret. Hensigten var at udstyre de ledige med så mange erhvervskørekort som muligt. Det var en overlagt fidus med det ene formål at malke flest mulige kroner ud af AMU-kassen,” siger en sjællandsk kørelærer, der tidligere har arbejdet for TUC.
40.000 kroner i tilskud pr. kørekort
Hvert kørekort udløste AMU-tilskud på 30-40.000 kroner. De ledige kunne vælge enten en ‘godslinje’, hvor de blandt andet fik kørekort til lastbil, vogntog og farligt gods, eller en ‘befordringslinje’, hvor de fik taxakørekort og buskørekort.
Derudover var forløbet på TUC garneret med masser af 'mindre' AMU-kurser i for eksempel kundeservice, køreteknik, energirigtig kørsel, kørehviletidsbestemmelser og konflikthåndtering.
“Alle som én blev fyret, så snart de var færdige. Det havde aldrig været meningen, at de skulle arbejde for vognmanden. Vi var alle sammen med til at begå grov kriminalitet uden at vide det,” konstaterer en tidligere ansat.
Ministeriet undersøger sagen
TUC, der kalder sig Danmarks største udbyder af AMU-kurser på transportområdet, har længe været i myndighedernes søgelys for systematisk svindel med AMU-midler.[pagebreak]
Undervisningsministeriet krævede tidligere i år fem millioner kroner tilbage, fordi TUC systematisk har indhentet to dages AMU-tilskud til kurser af en dags varighed.
Læs artikel Svindlede for fem millioner på glatbanen
I ministeriets efterforskning kom det også frem, at TUC har misbrugt CPR-numre til at opkræve tilskud til personer, der aldrig deltog på de pågældende kurser.
Fidusen med de 100 fupchauffører kender ministeriet ikke noget til. Men på baggrund af Avisen.dk’s henvendelse har ministeriet valgt at kigge nærmere på sagen.
“Der er mange løse ender, og vi har ikke afsluttet undersøgelsen endnu, men materialet tyder på, at der er grundlag for videre efterforskning,” siger fuldmægtig Morten Find-Andersen fra Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen.
Ingen kommentarer fra TUC
Vognmandsfirmaet AEH Leegard har siden skiftet navn til Leegard Logistics, og er i dag er under konkurs.
3F’s lokalafdeling i Viborg kender dog godt til AEH Leegaard og AMU-fidusen i 2009.
“Der var jo aldrig nogen jobs. Det var bare noget, man lavede for at skaffe kurser til DUCAS,” konstaterer faglig sekretær Annette Lynge Jensen.
Avisen.dk har uden held forsøgt at indhente en kommentar fra Peter Brøgger, der er bestyrelsesmedlem i Leegard Logistics.
Heller ikke TUC har givet lyd fra sig. Direktør og bestyrelsesformand Morten Mathiesen er siden torsdag i sidste uge blevet forsøgt kontaktet gennem mail og sms, men indtil videre uden held.
På grund af TUC’s store indflydelse i transportbranchen ønsker de tidligere ansatte, der medvirker i artiklen, ikke at optræde ved navn, men deres identitet er kendt af Avisen.dk.
AMU-kurser har til formål at opkvalificere kortuddannede og ufaglærte. Staten yder hvert år over to milliarder kroner i støtte til systemet.
Siden foråret har Avisen.dk og en række andre medier afsløret en stribe eksempler på groft svindel med AMU-tilskud og VEU-godtgørelser.
Som konsekvens har Børne- og Undervisningsministeriet gennemført en kulegravning af AMU-systemet.
35 tilsynssager er afsluttet i 2010 og 2011, der tilsammen udløser tilbagebetalingskrav på 39 mio. kr.
34 sager verserer i øjeblikket.