Tager de ikke telefonen i din kommune? Er der længere ventetid i sagsbehandlingen?
Det kan meget vel skyldes, at kommunerne i disse måneder skal gennemgå 150.000 kontanthjælpsmodtageres sager.
Årsagen til ekstra-arbejdet er indførelsen af det nye kontanthjælpsloft.
Det betyder nemlig, at der i forhold til hver enkelt kontanthjælpsmodtager skal tjekkes op på en række ting: Kan personen arbejde 225 timer om året? Skal vedkommende flyttes over på den lavere integrationsydelse? Er han/hun gift eller samlevende?
Der følger kun 4,3 millioner kroner med til opgaven i 2016 til fordeling mellem landets 98 kommuner. Og det er op til hver enkelt kommune at finde en måde at klare ekstra-arbejdet på.
I forvejen har vi mange borgere, der klager til borgerrådgiveren over, at der ikke sker nok i deres sag, og den situation vil nok blive værre
Får 43.000 til opgaven
I en kommune som Fredericia med cirka 1.350 borgere på kontanthjælp får man i år 43.000 kroner fra den samlede pulje. Det forklarer Dennis Mølgaard Hansen, der er arbejdsmarked- og borgerservicechef.
Beløbet skal dække hele opgaven med at indføre kontanthjælpsloftet og 225-timers reglen. Kommunen har indtil videre været nødt til at ansætte to ekstra sagsbehandlere.
- Der er meget arbejde forbundet med at implementere reformerne. Derfor har det været nødvendigt at ansætte yderligere personale i vores ydelsescenter, siger Dennis Mølgaard Hansen.
Mere ventetid
Fredericia Kommune har sendt breve ud til borgerne, der bliver ramt af kontanthjælpsloftet. Det har medført en lang række henvendelser.
- Vi er ved at undersøge, om vi eventuelt kan lave yderligere åben vejledning til borgere, hvis spørgsmålsrækken fortsætter, siger Dennis Mølgaard Hansen.
Desuden er Fredericia Kommune ved at oprette en småjob-børs til de borgere, der får brug for timer til at opfylde kravet om 225 timers arbejde om året for ikke at miste kontanthjælpen helt eller delvist. Det er en udgift ud over de to ekstra medarbejdere.
Men ikke alle kommuner kan ansætte flere kræfter. En socialrådgiver fra en jysk kommune, der ønsker at være anonym, fortæller til Avisen.dk, at de mange ekstra sager kommer oveni de øvrige opgaver, han og kommunen i forvejen har. Der er ikke tvivl om, at ventetiden på andre opgaver derfor er vokset på andre opgaver, siger socialrådgiveren.
Voldsom ekstraopgave
I Randers Kommune prøvede en Avisen.dk-læser at få svar på et spørgsmål om kontanthjælp i telefontiden om onsdagen. Vedkommende blev dog stillet om til en telefonsvarer, der oplyste om, at der på grund af lovændringer først var telefontid fredag.
Det undrer ikke fællestillidsrepræsentant for socialrådgiverne i Randers Kommune, Henrik Manero Hald.
- Det er klart, at kontanthjælpsloftet tager en masse ressourcer. Det er en voldsom ekstraopgave, der kommer til at presse sagsbehandlingsfristerne og tager tid fra den generelle sagsbehandling og den socialfaglige indsats, siger han.
Flere klager
Der er, så vidt Henrik Manero Halds ved, ikke ansat flere medarbejdere - bortset fra i integrationsafdelingen - men der er blevet flyttet medarbejdere til andre afdelinger.
- I forvejen har vi mange borgere, der klager til borgerrådgiveren over, at der ikke sker nok i deres sag, og den situation vil nok blive værre, siger Henrik Manero Hald.
Henrik Manero Hald forventer ikke, at arbejdsbyrden falder til det tidligere niveau, når kontanthjælpsreformen først er indført.
- Jeg forventer et stort sagspres, for vældig mange kommer i klemme og bliver meget økonomisk pressede. Det vil helt naturligt medføre et langt større arbejde med enkeltydelser, siger han.