Sikken trængsel og alarm.
Butikker, gågader og storcentre begynder nu for alvor at fungere som magneter for juleglade mennesker, der jagter Black Friday-tilbud, julegaver, hygge og hvad der ellers hører sig til.
At folk stimler sammen går ikke ikke specielt godt i spænd med ønsket om at skabe afstand for at undgå spredning af coronasmitte. Men samtidig er de næste par måneder ekstremt vigtige for detailhandelen, der oplever nogle nogle af de dage på året, hvor der bliver handlet allermest.
Så derfor vil regeringen, erhvervslivets organisationer og firmaer forsøge at forebygge den værste trængsel. Det ved hjælp af en række opfordringer og kampagner, som skal komme både detailhandelen og den enkelte borger til gavn.
Et par af de i alt ni råd til detailhandlen går ud på, at undgå sociale tema- og juleaktiviteter, som får mange til at stimle sammen.
Derudover opfordres butikkerne til at forlænge byttefristen til eksempelvis slut januar. så man på den måde undgår trængsel i dagene efter jul, hvor mange danskere har fri.
Danskerne opfordres til at udnytte butikkernes fulde åbningstid og handle uden for de travle dage og tidspunkter.
- Det er vigtigt, så vi kan holde så meget af dansk erhvervsliv i gang på en forsvarlig måde, og så både kunder og medarbejdere kan føle sig trygge, når der skal handles nedsat elektronikudstyr eller juleand, siger erhvervsminister Simon Kollerup.
Også andre firmaer har valgt at lave tiltag, som skal sprede julehandlen ud og formindske trængslen på de typiske travle tidspunkter. Således har Parkeringshuset BLOX i København lanceret “trængselsrabat” med gratis parkering på udvalgte tidspunkter for at “skabe plads til afstand” og række en hjælpende hånd til detailhandlen.
- Med vores kampagne er håbet, at vi kan hjælpe med at skabe lidt mere albuerum og på samme tid bakke op om detailhandlen, som har været igennem en hård tid, siger Tom Laursen, administrerende Direktør i Securitas, der driver BLOX Parkering i en pressemeddelelse.