Gymnasieskolernes Rektorforening lover, at der vil blive sat ekstra fokus på plagierede danskopgaver i de kommende år.
Det fortæller formand Jens Boe Nielsen, efter at et nyt computerprogram til at afsløre snyd med opgaverne har set dagens lys - det viser, at næsten seks procent af de afleverede opgaver sidste år kunne karakteriseres som afskrift fra en gammel opgave.
- Det er jo seks procent for mange, for det må eleverne ikke. Nu er der udviklet et nyt redskab, som jeg kan love dig for, at vi bruge. Og vi vil slå hårdt ned, når vi får kendskab til snyd, siger Jens Boe Nielsen, der er rektor på Nørre Gymnasium i Brønshøj.
Tidligere har gymnasielærerne kun kunnet krydstjekke opgaver for direkte én-til-én-kopiering. Og det har betydet, at elever blot har kunnet udskifte et enkelt ord i en sætning med et nyt ord, og så har systemet ikke registreret det som snyd.
Men det nye program kan genkende hver enkelt sætnings struktur og opbygning og kan derfor også genkende snyd, selvom eleven har forsøgt at sløre det ved at skifte ord ud i de enkelte sætninger.
Er ligheden tilstrækkelig stor, betegner det nye program stilen som et plagiat.
- Ét er selvfølgelig, at der er næsten seks procent, som snyder. Noget andet er, at der er rigtig mange unge, som har svært ved at skelne mellem det at løse en opgave og at snyde, siger Jens Boe Nielsen.
Eleven kan for eksempel få en opgave om at analysere et eller andet. På nettet og i tidligere opgaver finder eleven gode formuleringer, som eleven bruger i sin besvarelse, men uden at citere eller henvise til kilden.
- De synes, at de løser opgaven, som de blev stillet. Men de henviste ikke til kilden og lever dermed ikke op til det, der kan kaldes videnskabelig redelighed. Det arbejder vi på at lære dem, siger Jens Boe Nielsen.
Det nye program er udviklet af Morten Frøhlich og Kristoffer Hansen, der netop har afsluttet deres studie på Institut for Informatik og Matematisk Modellering på Danmarks Tekniske Universitet.
/ritzau/