I Danmark er afgifterne på at spille musik så høje, at det ikke kan betale sig for radiostationerne at spille andet end sikre hits. Og hittene er ofte amerikanske, for de er nemlig fritaget for den såkaldte Gramex-afgift, som radioerne betaler for at spille musikken.
Det danske afgiftssystem er skruet sammen på en måde, som afholder de kommercielle radiostationer fra at spille 98 procent af den danske musik, der bliver udgivet, siger Jens Rohde, direktør for TV 2 Radio.
»Koda og Gramex vil gerne have, at der bliver spillet mere og ny dansk musik, men de skyder sig selv noget så grusomt i foden, fordi det aldrig kan betale sig at spille andet end sikre hits med det afgiftsniveau, der er i Danmark. Og det er synd for alle dem, som ikke lige hedder Steffen Brandt, Sanne Salomonsen og Thomas Helmig,« siger Jens Rohde.
Tvunget til hits
Afgifterne, som radioerne skal betale i Danmark, er ifølge en opgørelse fra Kulturministeriet de tredje dyreste i Europa. Samtidig mener radiostationerne, at det er kringlet, fordi det både rummer en minimumafgift og desuden bliver regnet ud ved hjælp af både mængden af musik, det, som radiostationen tjener og potentielle lyttere. Det ødelægger ikke bare radiobranchen, men også musikbranchen, mener Jim Receveur, direktør for Radio 100FM.
»Jeg ville elske at spille mere ny dansk musik, men jo mere ny musik, desto færre lyttere, og eftersom jeg skal betale den samme afgift, er jeg tvunget til at spille hits,« siger Jim Receveur.
Han så hellere, at radioerne betalte en fast procentdel af deres omsætning, så det kunne betale sig at tage chancer.
»Jeg ville åbne fem nye radiostationer med nichemusik i morgen, hvis de fjernede minimumsafgiften. Og hvis det blev en succes ville Koda og Gramex få en masse penge ind,« siger Jim Receveur.
Afviser kritikken
Martin Gormsen, vicedirektør i Koda, afviser blankt, at musikafgifterne har en indflydelse på mængden af ny dansk musik.
»Det giver ikke nogen mening, at der ville komme mere mangfoldighed, hvis der var lavere tariffer, fordi stort set alle radiofrekvenser er i brug. Det er også naivt at tro, at en kommerciel radio som 100FM vil begynde at spille mere smalt musik. De vil naturligvis nå så mange lyttere, som de overhovedet kan.«
Hvorfor skal radioerne betale for potentielle lyttere, de måske ikke har?
»Man betaler for at få lov til at spille musikken, og det er rimeligt, at kunstnerne får en vis mindstebetaling for at stille deres musik til rådighed, uanset om det faktiske lyttertal er begrænset,« fastslår Martin Gormsen.
Han mener ikke, at rapporten, der placerer Danmark som det tredje dyreste land i Europa, er retvisende, selvom den er udarbejdet af et kommissorium, der er sammensat af Kulturministeriet samt Koda og Gramex. Ifølge Martin Gormsen er de danske afgifter siden 2006 reduceret med 29 %. Men han kan ikke dokumentere, at Danmark ikke længere er det tredjedyreste land i Europa.
Hvis man spiller musik offentligt, skal man betale afgift til Koda og Gramex
Danmark har de 2. højeste musikafgifter i Europa pr. indbygger.
Målt på radio- og tv-stationernes omsætning betaler stationerne de 3. højeste afgifter i Europa
Alle radiostationer skal betale en minimumsafgift
Afgiften beregnes ud fra omsætning, faktiske lyttertal og potentielle lyttertal
Der er ikke Gramex-afgift på amerikansk musik