Alt for mange unge får tidligt i livet en økonomisk løkke om halsen, fordi de ikke ved nok om faldgruberne i privatøkonomien.
I dag har en flertal af medlemmerne i børn- og ungeudvalget i Odense Kommune besluttet at åbne dørene i skolens kommuner for banker. De skal give skoleeleverne viden om sund privatøkonomi.
"Jeg hæfter mig ved, at bankerne selv henvender sig til mig og siger, at de gerne vil undervise. Det vidner om, at bankerne nok også mærker, at de har unge, der ryger ud i en gældsfælde," siger byrådsmedlem og 2. viceborgmester i Odense Kommune, Lars Havelund (K), til Newspaq.
Han fortæller, at et flertal af partierne i Odense Kommune nu er klar til at invitere bankerne inden for til katederet. Dermed følger landets tredjestørste kommune nu i hælene på skoler i Sønderborg og Haderslev, der nu har bankansatte på plads med tavlekridtet.
"Jeg tror ikke, at bankerne gør det her af ren god vilje. De har en interesse i at unge ikke havner i problemer. Samtidig kan vi gøre mere for at de unge ikke kommer ud med en gæld, der tynger dem i mange år," siger Lars Havelund, der er manden bag forslaget. Han har allerede fået henvendelser fra Danske Bank, Sydbank og Nordea.
Udvalget har nu givet skoledirektøren i kommunen opgaven at udarbejde et forslag til, hvordan undervisningen kan skrues sammen.
Nordea har et team, der rejser rundt på Fyns skoler og laver oplæg om bankvirksomhed. Muligheden for et tættere samarbejde med skolerne i Odense byder den store bank velkommen.
"Det gavner ingen, at nogen har dårlig økonomi. Dårlig økonomi er skadelig først om fremmest for individet, men det er det også for bankerne. Alle har gavn af at der føres en ansvarlig privatøkonomi," siger Henrik Damsgaard, der er områdedirektør for Nordea Fyn.
I en tid, hvor kommuner landet over må spare, mener Lars Havelund, at det er oplagt at få kvalificeret undervisning ind i skolerne kvit og frit.
"Man taler mest om besparelser og nedskæringer, det er rart, at vi kan gøre det her, så undervisningsniveauet hæves. Det er bankerne, der har fingeren på pulsen og kan komme med eksempler," siger den konservative politiker.
Når Nordea møder op ved katederet bliver der ikke uddelt materiale med Nordeas logo. I det hele taget handler det ikke om reklame, men om at tage ansvar, siger områdedirektøren.
"Jeg tror, at der er en fælles forståelse i hele sektoren om, at man ikke skal lave reklame. Det har ingen noget ud af, og jeg tror, at både elever og lærere er for kloge til at falde for reklame," siger Henrik Damsgaard.
Nøgletal fra Odense Kommune viser, at der i den almene folkeskole i 2010 var 17.073 elever.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra rådmand på børne- og ungeområdet i Odense Stina Willumsen (SF).