Danskerne er så glade for deres cykler, og de kommer hurtigt langt omkring til gavn for både trafikafviklingen, folkesundheden og miljøet.
Og hvis det står til regeringen skal de tohjulede fylde endnu mere i vores transportforbrug. Derfor sættes der nu gang i arbejdet med en ny national cykelstrategi.
- Der er en trend, som vi gerne vil præge, og jo nemmere og jo sikrere, du kan gøre det at cykle, jo større incitament giver du også til det. Vi er en befolkning, som synes, at det er naturligt at cykle, og hvis vi kan få dem til at cykle endnu mere, kan det løse nogle samfundsproblemer, siger transportminister Henrik Dam Kristensen (S) til Ritzau.
Han står i spidsen for arbejdet, som også vil få bidrag fra andre ministerier, kommunerne samt eksperter og interessenter på cykelområdet. Planen er at have en ny strategi klar i efteråret.
Indholdet er ikke givet på forhånd, men ministeren har allerede en række områder, hvor han ser potentiale for forbedringer. Et af dem er samspillet mellem cyklisterne og den kollektive trafik.
- Hvis du har 30 eller 40 kilometer til arbejde, så synes de fleste nok, det er lige rigeligt til at cykle, men hvis det nu bliver muligt at tage halvdelen med offentlig transport, så kunne det måske blive et alternativ, påpeger ministeren.
Han vil også gerne have flere cykelmotorveje omkring de store byer, de såkaldte "cykelsuperstier", da det øger incitamentet til, at pendlere fra forstæderne tager cyklen.
Og så skal det være mere sikkert at parkere sin cykel.
- Vi er nødt til at fokusere på, at når du parkerer din cykel ved stationen om morgenen, så har du også en rimelig formodning om, at den står der om eftermiddagen, når du skal hjem, siger ministeren.
Hos Cyklistforbundet har man længe presset på for at få en ny national cykelstrategi, da den seneste stammer helt tilbage fra 2007. Derfor glæder kommunikationschef Frits Bredal sig over tiltaget.
- Cykelområdet er stadig noget, man ikke rigtig tager alvorligt, når man snakker om eksempelvis at løse trængselsproblemerne i København. Men det kan faktisk flytte rigtig meget, for folk vil gerne cykle, hvis faciliteterne er der, understreger han.
Cyklistforbundet har allerede i forbindelse med arbejdet i Trængselskommissionen oplistet en lang række ønsker til nye tiltag inden for områder som cykelparkering, cykelpendling og kampagner.
- Helt lavpraktisk efterlyser vi flere og bredere cykelstier. Man kan også skrue på skattemæssige forhold, for det kan ikke være rigtigt, at man skal have et større fradrag for at køre en kilometer i bil, end man gør for at køre en kilometer på cykel, siger Frits Bredal.
Seniorforsker Thomas Sick Nielsen fra DTU Transport advarer dog mod kun at kigge på flere og større cykelstier, når strategien skal lægges.
- Hvis man vil rigtig langt, kommer man nok ikke uden om at arbejde med folks vaner. Hvordan får vi folk til at cykle længere, og hvordan får vi nogle af dem, der er vant til at køre i bil, til at vælge cyklen bare engang imellem, påpeger han.
/ritzau/