Danskerne er storbrugere af den Google-ejede videotjeneste YouTube. Men i modsætning til Google, har der hidtil ikke været en dansk afdeling af YouTube. Det kommer der nu.
- Danskerne har allerede siden YouTubes spæde start både set og uploadet utallige videoer, men med youtube.dk bliver den globale platform endnu mere interessant for vores danske brugere, siger Peter Friis, der er direktør for Google Danmark.
Ifølge Google-direktøren kan der ventes mere dansk indhold på YouTube. Lige så interessant er det dog, at det nu bliver langt lettere for de danske brugere at tjene penge på de videoklip, som de uploader.
Det sker igennem de såkaldte partnerskabsaftaler. Uanset om man er firma eller privatperson, har man nemlig mulighed for at søge om at få en partnerskabsaftale med YouTube.
En partnerskabsaftale betyder, at man får andel i de annonceindtægter, som YouTube har på ens videoklip.
Alle kan anmode om at blive en del af YouTubes partnerprogram. Der er nogle overordnede faktorer, der afgør, om man kan blive YouTube partner. Det handler blandt andet om, hvor ofte man uploader videoer, og hvor stort et publikum de har.
YouTube-partnere kan uploade videoer af en hvilken som helst længde, designe deres egen YouTube-kanal og tjene penge på deres videoer ved at få vist annoncer i forbindelse med dem eller ved at gøre det muligt at leje videoerne.
Derimod kan almindelige brugere kun uploade videoer, som er kortere end 15 minutter, og de kan ikke tjene penge på deres videoer.
I forbindelse med lanceringen af dansk YouTube, har Google indgået aftaler med en række partnere.
De skal i fremtiden skabe mere originalt dansk indhold til YouTube. Blandt andet har filmdistributions- og produktionsvirksomheden SF Film deres egen kanal med indhold for danske filmfans.
Også Bonnier Publications og Københavns Universitet indgået partneraftaler med YouTube.
/ritzau/