Amazon-grundlægger og stifter af rumfartsselskabet Blue Origin Jeff Bezos har torsdag præsenteret en fuldskalamodel af sit månelandingsfartøj, "Blue Moon", der efter planen skal lande på Månen inden 2024.
Afsløringen fandt sted ved et arrangement i et kongrescenter i Washington D.C. - kun få gader fra Det Hvide Hus.
Her kunne verdens rigeste mand fremvise det store fartøj, som skal kunne fragte både mennesker og udstyr.
"Blue Moon" vil således være i stand til at levere nyttelast til Månens overflade, udsætte fire mindre månekøretøjer og sende satellitter i kredsløb om Månen.
Det fortalte Jeff Bezos under lanceringen, hvor blandt andre embedsmænd fra den amerikanske rumfartsorganisation, Nasa, samt potentielle "Blue Moon"-kunder var til stede.
Månelandingsfartøjet har været under udvikling de seneste tre år, og planen er, at det skal lande på Månens sydpol.
Jeff Bezos har endnu ikke offentliggjort en dato for "Blue Moons" rejse til Månen. Han siger dog, at fartøjet vil være klart inden præsident Donald Trumps frist for at bringe mennesker til Månen inden 2024.
Bezos' lancering kommer, ikke længe efter at USA's vicepræsident, Mike Pence, den 26. marts annoncerede, at Nasa planlægger at bygge en rumbase i Månens kredsløb samt sende amerikanske astronauter til Månens sydpol inden 2024. Det er fire år tidligere end hidtil planlagt.
- Jeg elsker det, sagde Jeff Bezos torsdag om Pences tidslinje.
- Vi kan hjælpe med at nå det mål, men kun fordi vi begyndte for tre år siden. Det er på tide at vende tilbage til Månen. Og denne gang for at blive der.
Senest, der gik mennesker på Månen, var i 1972. Tre år tidligere så millioner af seere med på tv, da Neil Armstrong satte de første fodspor på overfladen af Jordens nærmeste nabo.
/ritzau/Reuters
/ritzau/Reuters
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.