Det skal ikke gå ud over forbrugerne, hvis tekniske problemer med butikkens kortterminal tvinger betalingen til at foregå med magnetstriben frem for med chippen.
Sådan lyder det fra erhvervs- og vækstminister, Annette Vilhelmsen.
Reaktionen kommer, efter Dansk Erhverv har spået, at et nyt gebyr til butikkerne fra kortfirmaet Teller sandsynligvis vil ryge videre til forbrugerne.
- Det har indtil nu været klart, at man ikke kan pålægge forbrugerne gebyr, når de betaler med debetkort som dankort. Det er der ingen tvivl om, siger hun.
- Men i forhold til kreditkort viser denne sag, at der er tvivl. Derfor vil jeg gå ind og præcisere reglerne, hvilket kan betyde, at vi ændrer bekendtgørelsen. Forbrugeren skal ikke betale, når der er tekniske problemer eller fejl i kortterminalen, lyder det fra ministeren.
Den dominerende indløser, Teller, har opfundet et gebyr på 7,50 kroner til butikkerne for betalinger med kreditkort som Mastercard, Eurocard eller American Express.
Gebyret, som Teller indkræver for deres udgifter i forbindelse med brug af magnetstribe i stedet for chip, skal opdrage butikkerne. Fejlen sker nemlig oftest, fordi de ikke holder dankortterminalerne rene. Og så er butikkerne for hurtige til at ty til magnetstriben.
Og det kommer nu til at koste enten butik eller forbruger et gebyr på 7,50 kroner.
- Det handler om, hvordan man vil lade forbrugeren betale ved kreditkortene. Og det er den præcision jeg gerne vil have lavet, at når der er problemer af teknisk karakter, skal forbrugeren ikke betale, siger Annette Vilhelmsen.
Men hvem der skal have regningen, kan ministeren ikke sige med sikkerhed. Kun at det ikke bliver forbrugeren.
- Det må gå ind under driftsudgifterne, men det skal vi finde ud af. Men det er ikke forbrugeren, der skal betale. Jeg vil gå ind og ændre på bekendtgørelsen, så det er præciseret i reglerne, lover hun.
/ritzau/