Hej. Jeg er en ung pige på 15 år, som leder efter et arbejde fordi jeg mangler penge. Ring hvis I kan bruge mig. Knuzzer.
Sådan lyder en ansøgning fra virkelighedens verden sendt til ungarbejde.dk.
"Det er ganske enkelt ubrugeligt for firmaerne. De unge er nogle klaphatte til at skrive ansøgninger," siger Andreas Fabricius, der er indehaver af sitet.
Han har kontakt til 60.000 unge, der ønsker at fritidsjobbe og hjælper dem med at skrive ansøgninger.
Andreas Fabricius oplever i det arbejde også, at unge på jobjagt ikke er rustet godt nok til arbejdsmarkedet – også selvom det gælder et simpelt job som avisbud, flaskedreng eller piccoline.
"Mange virksomheder er rystede over de unges engagement, ansøgningernes kvalitet og basal viden om det at omgås kollegaer. De unge forstår ikke vigtigheden af et fritidsjob", siger Andreas Fabricius.
Ungarbejde.dk har i dag kontakt til 60.000 unge aktive jobsøgende.
En af de virksomheder er telemarketingvirksomheden Salgsbureauet.
"Vi får rigtig mange useriøse henvendelser fra unge, som bruger fem minutter på at skrive deres ansøgninger. Det kan vi ikke bruge til noget," siger Michael Larsen, som er direktør i Salgsbureauet.
Og at unge sløser, kan have forskellige forklaringer, men det er ikke godt, mener sociolog ved Syddansk Universitet, Pernille Tanggard Andersen.
"Det kan få en negativ spiral for de unge. For som nystartet på arbejdsmarkedet, skal man bevise sit værd. Og hvis man ikke høster anerkendelse, kan de unge komme til at tænke: Kan jeg overhovedet finde ud af at arbejde? - og dermed miste selvtillid," siger Pernille Tanggard Andersen.