Omkring halvdelen af danskerne er klar til at omfavne de mange muligheder, der efterhånden er for at bytte det gamle, fossile køretøj ud med en hybrid eller fuld elektriske model.
Der er dog stadig en del, der er skeptiske. Spørger man hvorfor, danskerne ikke ønsker en eldrevet bil, svarer 43,6 %, at det skyldes for ringe lademuligheder. Det viser en ny undersøgelse foretaget af YouGov.
I dag findes der ca. én offentlig ladeplads per otte opladelige biler. Og udbygningen går hurtigt. Flere aktører har meldt sig på banen. Der er altså flere om budet, end mange måske går og tror. Og det er vigtig viden, hvis overgangen fra fossile brændstoffer til el skal fortsætte sin positive udvikling.
- Forklaringen skyldes måske, at ladestanderne kan være svære at opdage i gadeplan. Og hvis man opdager dem, kan det være, at det er i forbindelse med kø. Derudover er det fortsat historier om kø ved knudepunkter eller manglende ladere i provinsen, der dominerer i medierne - især omkring højtiderne, hvor mange rejser på tværs af landet, siger Camilla Thomsen, ansvarlig for de danske aktiviteter under eCarExpo.
- Har du søgt oplysninger hos en bilforhandler, får du ofte heller ikke præsenteret de mange muligheder, du egentlig har i forbindelse med opladning af din bil, uanset om det er til hjemmet eller i det offentlige rum. Og det er synd! Typisk bliver du tilbudt én løsning hos bilforhandleren. Derfor er det vigtigt, at du ved eCarExpo kan få et godt overblik over de mange forskellige løsninger markedet byder på, konstaterer hun.
Mangel på transparens
Det er ikke længere udvalget af biler, der står til hindring for e-mobiliteten. Derfor har eCarExpo i år valgt at dedikere et større fokus til information og uddannelse på messen.
- Da vi afholdte messen i Stockholm i april, prioriterede vi et stort område til kun at omhandle lademuligheder. Vi havde rigtig mange udstillere og kunne se, at interessen fra de besøgende var stor. Derfor har vi i Købehavn valgt at gøre det samme. Vi vil nuancere opfattelsen af lademarkedet, så elbilerne ikke bliver valgt fra på baggrund af manglende viden, fortæller Camilla Thomsen.
De seneste år er der kommet godt gang i elbilssalget herhjemme, men med langt under 100.000 på vejene i alt, er der stadig langt til politikernes mål med 1 mio. styks inden 2030. Foto: Per Kuskner
Mens mange måske kun kan nævne et par ladeoperatører, er der reelt mange flere om buddet. Det er udstillerlisten til den kommende messe, der pt. tæller 15 brancheaktører, et godt eksempel på. En af dem er den velkendte servicekæde Q8, der ikke overraskes af YouGov-undersøgelsens resultater:
- Transparens på lademarkedet er lige præcis det, vi oplever en efterspørgsel på. Der er mange, der i dag har en abonnementsløsning, men vi ser et stort potentiale i også at tilbyde den klassiske løsning, som vi kender det fra diesel og benzin. Vi ved, at ladeløsninger skal handle om sikkerhed i forhold tilgængelighed og transparens på løsninger og pris, og det vil vi gerne være med til at løse, så det bliver lettere at vælge elbilen til, udtaler Marc Skriver-Bayer, HPC & eMobility Manager for Q8 Danmark.
Q8 har, som flere andre servicestations- og ladeoperatørkæder, allerede opsat deres første ladestandere rundt om i Danmark og forventer at have ladestandere på alle deres stationer inden for de næste tre år.
Også Vejdirektoratet er på vej med fire ladeparker langs motorvejsnettet, hvor man vil kunne finde et stort antal lynladere på de mest trafikerede knudepunkter.
Elbilmessen eCarExpo finder i øvrigt sted den 28.-30. oktober i Bella Center, København, hvor der forventes 15.000 besøgende.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1498 CAWI-interview med danske mænd og kvinder i alderen 18+ år i perioden 28. - 10. Maj.
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.