Turbulens er en ubehagelig størrelse, men nogle gange kan den blive helt ekstrem. Det oplevede 329 passagerer og 19 besætningsmedlemmer i går, da et Lufthansa fly fra Argentina med kurs mod Frankfurt pludselig fik problemer.
Flyet af typen Boeing 747, også kendt som jumbojet, mærkede en begyndende turbulens ude over Atlanterhavet. Piloterne steg fra 33.000 fod til 35.000 for at undgå de tropiske vindforhold, som var skyld i turbulensen.
Under stigningen tog turbulensen til, og fem passagerer, som ikke var spændt fast tumlede rundt i flyet og pådrog sig mindre kvæstelser. Også seks stewardesser og stewarder blev lettere kvæstet i de voldsomme rystelser.
En talskvinde fra flyselskabet understreger, at hverken fly eller passagerer var i rigtig fare på noget tidspunkt.
Da flyet landede sikkert i Frankfurt holdt flere ambulancer klar til at tage imod de kvæstede passagerer, hvor ingen dog skulle indlægges.
Turbulens bliver i takt med klimaforandringerne mere og mere kraftige. Turbulens opstår ved meget kraftig vind, når denne pludselig skifter retning eller når høj- og lavtryk mødes.
Tidligere i år oplevede et fly fra Singapore Airlines ligeledes så voldsom turbulens, at det måtte nødlande i Thailand. På kun tre minutter tabte flyet 6.000 fods højde - 1.8 km. – og en ældre britisk mand mistede livet som følge af et hjerteslag.
Passagerfly er bygget til at kunne modstå den slags voldsomme rystelser, men når der pludselig indfinder sig stor tab af højde, så er situationen anderledes alvorlig.