Debatten om niveauet i den danske folkeskole er blevet afsporet af en ensidig fokusering på Pisa-resultater og fokus på fagene dansk og matematik.
Det mener formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen.
En meningsmåling, som Wilke har udført for Avisen.dk, viser, at flertallet på 55 procent af danskerne vil have mere fokus på de boglige fag som dansk og matematik.
Kun hver fjerde vil have flere timer med kreative fag som musik, idræt og sløjd.
Men det er ingen god ide, at droppe de kreative fag til fordel for de boglige, mener lærerformanden.
- Jeg tror, det hænger sammen med, at der har været et kolossalt fokus på de her testresultater. Det er blevet hele målestokken for, om vi har en god skole eller ej. Og det er helt forfejlet, siger han til Newspaq.
Anders Bondo Christensen var i marts måned i New York sammen med børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S), hvor de 25 bedst præsterende uddannelsessystemer i verden var samlet.
Og her var temaet ikke flere timer med boglige fag - tværtimod:
- Budskabet var, at vi for alt i verden ikke må indsnævre fagligheden til de her få områder. Fremtidens krav til eleverne er langt, langt bredere. Og netop det at få sat kundskaberne i spil, så eleverne kan bruge dem i andre fag var noget af det, der blev talt mest om blandt forskere og uddannelsesfolk, siger han.
Men formanden for Danske Skoleelever, Vera Rosenbeck, ser ikke noget problem i, at danskerne ønsker elever, der er bedre til at læse og regne end til at synge eller bygge Amagerhylder.
- Det er da ikke spor mærkeligt, når man ser på de seneste års undersøgelser, der viser at 15 procent af eleverne er funktionelle analfabeter, når de forlader folkeskolen, og de dårlige Pisa- og OECD-undersøgelser. Men det er også både politikere og fagfolks ansvar at skabe fokus på andet end de dårlige resultater, siger Vera Rosenbeck.