Læren fra Lindø: Tænk 'ud af boksen' og flyt

Lindøværftet er lukket. I Kerteminde Kommune gør man status over den indsats, man har ydet.
40 procent af de afskedigede skibsbyggere fra Lindø er i arbejde i dag.
40 procent af de afskedigede skibsbyggere fra Lindø er i arbejde i dag. Colourbox

Hvad skal man gøre, når en industrigigant mere eller mindre på én gang fyrer 2.800 mennesker fra et snævert lokalområde?

Det spørgsmål kan man svare på i Kerteminde, hvor Lindøværftet skabte livsgrundlaget for en hel lokalbefolkning.

Den største udfordring var at få skibsbyggere til at tænke i nye baner, lyder erfaringerne.

Flyt fra lokalområdet

”Det sværeste har nok været at få folk til at tænke ud af boksen og over i andre brancher. Derfor er det så vigtigt at informere om folks muligheder igen og igen og igen,” siger Finn Udsen, beskæftigelseschef i Kerteminde Kommune.

Et andet problem har været, at Fyn simpelthen var for lille til at rumme de mange fyrede værftarbejdere - særligt skibsbyggerne.

”Det kan ikke lade sig gøre at give alle folk arbejde på Fyn. Derfor skal man også ind og kigge på, om de kompetencer, folk har, kan bringe dem videre i en helt enden del af landet eller i udlandet. Og det er svært for folk at flytte sig på grund af børn og familie.”

Her er tre gode erfaringer, som Kerteminde Kommune er stødt på.

1. Af sti, af sted

For det første er det ekstremt vigtigt, at de afskedige starter med at søge videre umiddelbart efter, at de har fået fyresedlen i hånden. Der gives ingen point for loyalitet, når skuden er på vej ned.

”Det skal ske, mens man sidder i det job, man er afskediget fra, hvis det er muligt,” siger Finn Udsen, beskæftigelseschef i Kerteminde Kommune.

2. Flyt jobcentret ud til de afskedigede

Når 2.800 svejsere, rørlæggere, smede, funktionærer eller ufaglærte søger nyt job på samme tid, mættes markedet. Derfor er en koordineret indsats vigtigt, hvis folk skal i job, lyder det.

På Lindø blev der afholdt fælles informationsmøder, hvor de faglige organisationer, jobcentrene og uddannelserne var til stede. Formålet var at tegne et billede af, hvad muligheder var. Derudover havde man held med at oprette et  jobcenter med fire medarbejdere på skibsværftet, så folk hele tiden kunne få hjælp. 

3. Find ud af, hvad folk egentlig kan

”Det meget vigtigste, at få folks kompetencer frem i lyset og beskrevet: Hvad er det for faglige og personlige kompetencer, de har. Det handler om, at der skal laves en realistisk omstillingsplan, der sigter mod et job, som faktisk findes på arbejdsmarkedet,” siger Finn Udsen og fortsætter:

”Så satser man på intensivt, målrettet jobsøgnings-tilbud til de fyrede, hvor man hjælper dem med at søge job inden for det de kan. Næste skridt er at få afdækket alternative beskæftigelsesmuligheder og dermed eventuelle uddannelses- og kompetenceløft.”


Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.