Region Syddanmark opfordrer mandag borgere til at vente med at ringe til lægevagten.
Der er nemlig stor travlhed på telefonerne 2. juledag.
Det gør det svært for patienter at komme igennem, og man kan opleve, at telefonopkaldet bliver afbrudt. Det skriver regionen på Facebook.
- Vi henstiller til, at man væbner sig med tålmodighed og prøver igen senere, skriver regionen.
Samtidig gør Region Syddanmark opmærksom på, at man kun skal ringe 112, hvis der er tale om en livstruende situation.
Region Syddanmark giver ingen besked om, hvor lang ventetiden er, hvornår den ventes at være nedbragt, eller om det var forventet med den store travlhed.
I Region Syddanmark er det regionen, som har ansvaret for akuttelefonen. Men det er PLO Syd, som er de praktiserende lægers organisation, som driver akuttelefonen.
Formand og praktiserende læge Birgitte Ries Møller fortæller til Ritzau, at ventetiden på et tidspunkt mandag formiddag nåede op på 45 minutter.
Mandag aften er ventetiden nede på omkring 10 minutter.
- Men generelt er det, som det plejer at være i julen. Vi har ekstra mandskab på, og vi er også på hjemmecomputere, så der er rigtig mange på arbejde, også ekstra folk i forhold til en almindelig dag, siger hun.
Tirsdag den 27. december kan man igen kontakte egen læge for at få hjælp.
Julen er traditionelt en travl tid for lægevagten. Det gælder alle ferieperioder.
- Hver gang vores klinikker har lukket i dagtid, og det har der været i et par dage nu, så er der mere travlhed, og så har folk selvfølgelig brug for at tale med en læge, siger Birgitte Ries Møller.
Meldingen fra regionen kommer, dagen efter at en anden af landets fem regioner - Region Hovedstaden - har haft timelang ventetid til akuttelefonen.
Her lød forklaringen, at der generelt mangler sygeplejersker i sundhedsvæsenet og dermed også til at besvare opkaldene, og at det var svært at bemande julevagter.
Men i modsætning til Region Syddanmark, er det Region Hovedstaden som både har ansvaret for og driver den regionale akuttelefon.
/ritzau/