Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
Hvor elevpladser ellers er en mangelvare i dansk erhvervsliv, så har danske supermarkedskæder og slagterbutikker det modsatte problem - nemlig en massiv mangel på elever:
"Forbrugernes efterspørgsel på de gode fødevareoplevelser er stærkt stigende, hvilket stiller krav om flere faglærte inden for ferskvarefaget. I dag melder hele dagligvarebranchen om ledige elevpladser og mangel på faglærte slagtere over hele landet, og det er en stor udfordring, når eleverne ikke tiltrækkes af branchen", siger HR businessmanager Desirée Breel i Dagrofa.
Branchen står sammen
Derfor er Danmarks ledende dagligvarekæder Coop, Dagrofa og Dansk Supermarked nu gået sammen med DI, Fødevareforbundet NNF og Danske Slagtermestre om en fælles kampagne, Meat Your Future, der skal give flere unge appetit på at blive slagter:
"Vi ønsker flere faguddannede slagtere i Kvickly, SuperBrugsen og Irma. For at kunne få det, skal vi have mange flere i gang med uddannelsen. Kampagnen sammen med vore kolleger i branchen er ét af midlerne," siger Morten Lynge Lauridsen, teamchef hos Coop.
Kampagnen samler de kerneaktører på tværs af dansk dagligvarehandel, som ellers plejer at være konkurrenter. Men det er også nødvendigt:
"Der er behov for et større tryk, og det kan bedst opnås ved et fælles, koordineret samarbejde. Det er på den baggrund, at den nye kampagne er sat i værk, med det formål at få flere unge til at søge ind på slagteruddannelsen," siger Jon Skålerud, HR seniormanager hos Dansk Supermarked.
Kendt komiker kampagnens frontmand
Frontfigur for kampagnen er komikeren, radio- og TV-vært Simon Jul. Han er uddannet slagter, og har en særlig stolthed og kærlighed til slagterfaget. Den vil han gerne give videre til unge uddannelsessøgende:
"Jeg elsker gode råvarer og godt håndværk. Det der fascinerer mig er, at se en dygtig slagter forfine kød til de ypperste produkter, som vi gør i min restaurant Spis Min Gris," siger Simon Jul.
Som en del af kampagnen ændres slagteruddannelsens navn fra detailslagter til gourmetslagter. At være slagter, handler nemlig ikke længere bare udskæring af hele dyr, men også om at sammensætte måltidsløsninger og rådgive kunderne om produkterne og tilberedningen. Navneskiftet understreger kvaliteten ved faget og appellerer til flere unge.
"Slagterfaget bidrager direkte til de gourmetoplevelser alle - og især unge - jo i dag er på jagt efter. Meat Your Future bygger på det og kan forhåbentligt give flere unge appetit på at blive slagter, "siger Leif Wilson Laustsen, formand for Danske Slagtermestre.
Målet med kampagnen er at uddanne 300 flere slagterelever hvert år fra 2018. Dermed får branchen rette niveau af faglært arbejdskraft:
"Vi har et ambitiøst sigte med kampagnen, som indeholder en række involverende aktiviteter. Det skal sikre, at vi får vendt udviklingen. Vi glæder os meget til dialogen med de unge og til at byde flere velkomne på landets slagteruddannelser," siger forbundskonsulent Pia Antonsen, Fødevareforbundet NNF.
Kampagnen Meat Your Future er udarbejdet af bureauet Bruun & Partnere og går i luften lørdag den 1. oktober. Og samme dag åbner tilmeldingen til uddannelsen som gourmetslagter.
Se mere her:
http://www.meatyourfuture.dkYderligere information:
Forbundskonsulent i Fødevareforbundet NNF Pia Antonsen: tlf. 23 82 89 31
HR business manager i Dagrofa Desirée Breel: tlf. 23 46 93 02
Teamchef i COOP Morten Lynge Lauridsen: tlf. 52 21 38 23
HR senior manager i Dansk Supermarked Jon Skålerud: tlf. 21 54 99 12
Formand for Danske Slagtermestre Leif Wilson Laustsen: tlf. 23 25 14 06
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.