Over hele Europa står lastbiler tomme, fordi vognmændene ikke kan finde langturschauffører nok. Derfor har de nu vendt blikket mod Filippinerne, hvor lastbilchaufførerne står i kø for at få lov til at komme til Europa og arbejde.
Det forklarer Jørgen Steffensen, som ejer en vognmandsvirksomhed i Letland, hvor han også annoncerer efter chauffører i Filippinerne.
- Men jeg kan ikke tiltrække nok i forhold til vores behov. Det er ikke fordi, jeg ikke vil have letter, jeg kan bare ikke få nok af dem, siger han.
Selvom der er høj arbejdsløshed i mange lande i Europa, kan det ifølge Jørgen Steffensen ikke lade sig gøre at finde langturschauffører inden for EU's grænser.
- Der er stor mangel på chauffører i Europa i øjeblikket. Problemet i dag er, at de europæiske chauffører ikke har lyst til at være væk flere uger ad gangen. De vil gerne hjem til deres kone og familie hver aften. I Filippinerne har de mere tradition for at arbejde i udlandet, siger han.
Derfor har Jørgen Steffensen været i Filippinerne for at rekruttere nye medarbejdere.
- Jeg har været dernede og tale med en hel masse, og deres brødre og søstre arbejder allerede i andre lande, de har simpelthen bare den tradition, at de arbejder i udlandet, forklarer han.
Handler ikke om billig arbejdskraft
De andre danske vognmænd, der hyrer filippinske lastbilchauffører, har ikke ønsket at tale med Avisen.dk. Men Jørgen Steffensen vil gerne afkriminalisere det at ansætte filippinere.
- Jeg kan ikke se, der er noget forkert eller ulovligt i det. Jeg er ikke ude på at snyde nogen, jeg forsøger bare at holde en vognmandsvirksomhed i gang og skaffe de chauffører, der skal bruges til at holde den i gang, siger han.
For Jørgen Steffensen handler det derfor ikke om at få billig arbejdskraft.
- Jeg forsøger at få chauffører herop fra Filippinerne. Men de får præcis den samme løn som de lettiske chauffører, jeg har i forvejen, understreger han.
Det er jo en global virkelighed
Når danske vognmænd ansætter filippinske chauffører, er det ikke anderledes, end når andre danske virksomheder flytter arbejdspladser til udlandet, mener Jørgen Steffensen.
- Det er ligesom alle tøjvirksomhederne i Herning og Ikast, og mange af vores møbelvirksomheder og elektronikvirksomheder. Hvor er de henne i dag? Det er den samme udvikling, vi er inde i i vognmandschancen, at vi udflager. Det er jo en global verden, vi lever i, siger han.
Jørgen Steffensens vognmandsvirksomhed kører i hele Europa, og hvis det lykkes ham at få filippinske chauffører herop, kommer de ikke til at køre mere i Danmark end i andre lande. Derfor mener han heller ikke, at det kommer til at gå ud over de danske chauffører.
- Det er jo ikke fordi, der går danske chauffører på gaden og leder efter arbejde. Du vil altid kunne finde en, der er arbejdsløs, og somme tider er det bevidst, at de er arbejdsløse. Men det er ikke et generelt problem, at der går en masse arbejdsløse chauffører rundt og ikke kan finde arbejde. Det er det modsatte. Der mangler chauffører, siger han.
Den udlægning er chaufførernes fagforbund, 3F Transport, dog ikke enige i. Hvis Jørgen Steffensen ikke kan skaffe europæiske chauffører, må det være fordi lønnen og arbejdsforholdene er for dårlige, mener forhandlingssekretær Flemming Overgaard.