Fremover skal en parkeringsbøde enten placeres i bilens forrude eller overdrages fysisk af en parkeringsvagt til føreren på stedet. Det slår transportminister Thomas Danielsen nu fast med en præcisering i bekendtgørelsen, så det tydeligt fremgår, at en parkeringsbøde fra et privat selskab kun er gyldig, hvis den udleveres fysisk.
Både interesseorganisationen FDM og Forbrugerombudsmanden har i de seneste måneder kritiseret de private parkeringsselskabers stigende brug af såkaldte usynlige p-bøder – altså bøder, der først bliver sendt digitalt flere dage efter parkeringen. Det gør det svært for bilisten at dokumentere forhold som for eksempel manglende skiltning, der kunne have haft betydning for, hvordan man parkerede.
- Vi er meget tilfredse med, at transportministeren ser på reglerne på samme måde som FDM og Forbrugerombudsmanden. Med præciseringen af reglerne er det nu soleklart, at parkeringsselskaberne ikke bare kan sende en p-afgift af sted til intetanende bilister, siger chefkonsulent i FDM, Dennis Lange, i en pressemeddelelse.
Skulle bilister alligevel modtage usynlige p-afgifter, anbefaler FDM, at man ikke betaler med det samme, men i stedet klager skriftligt til selskabet. Fastholder selskabet afgiften, bør sagen indbringes for Parkeringsklagenævnet.
Du kan læse mere om ministerens præcisering her.