Efter finanskrisen forsvandt næsten 6.000 danske chaufførjob. Mange af dem er kommet tilbage, nu hvor der er kommet gang i hjulene igen. Men der mangler stadig 3.346 job inden for vejgodstransporten i forhold til, hvor mange der var beskæftiget i branchen i 2008.
Det viser en ny opgørelse fra Danmarks Statistik. I andet kvartal 2008, før finanskrisen satte ind, var der 30.500 lønmodtagere inden for vejgodstransporten. Tallet nåede bunden i andet kvartal 2010, hvor kun 24.507 var beskæftiget. Og i andet kvartal 2016 var tallet oppe på 27.154.
Ifølge chaufførernes fagforbund, 3F Transport, hænger det sammen med, at der i samme periode er kommet flere østeuropæiske chauffører til Danmark.
- Vi undrer os jo over, hvor de job er blevet af. Samtidig kan vi se, at de danske vognmænd igennem udenlandske datterselskaber ansætter flere og flere udenlandske chauffører, som kører i Danmark til en meget lavere løn og under umenneskelige forhold, siger forhandlingssekretær Flemming Overgaard til Avisen.dk.
Umuligt at konkurrere med
Siden finanskrisen er antallet af lastbiler, som danske vognmænd indregistrerer i andre lande for at kunne bruge udenlandske chauffører, eksploderet. En af de vognmænd er Henrik Hansen, som betaler sine rumænske chauffører under halvdelen af, hvad han giver de danske, selvom de cirka halvdelen af tiden kører i Danmark.
Samtidig bor de østeuropæiske chauffører i deres lastbiler, hvor de både sover og laver mad, mens de holder i dagevis på rastepladser og i industriområder. Og nu er danske vognmænd også begyndt at hyre filippinske lastbilchauffører til at køre i Europa.
- Det er jo helt umuligt for de danske chauffører at konkurrere med de udenlandske på de vilkår. Men hvis de havde de samme løn- og ansættelsesforhold som de danske chauffører, så har vi overhovedet ikke noget imod de udenlandske chauffører, understreger Flemming Overgaard.
Og det kan faktisk lade sig gøre at ansætte østeuropæiske chauffører på danske vilkår. Det er rumænske Marius Stanca et levende bevis på. Han arbejdede i to år for den danske vognmand Henrik Hansen, hvor han boede i sin lastbil, mens han kørte varer rundt i Danmark, Tyskland og Sverige.
Men i dag arbejder han for en mindre dansk vognmand, Brian Serup, hvor han har fået det samme i løn som sine danske kollegaer.
- Hvorfor skulle jeg ikke give ham den samme løn som de andre? Han laver jo det samme arbejde, siger Brian Serup til Avisen.dk.
Svært at skaffe chauffører
Mens de danske chauffører føler sig udkonkurreret af de billige udenlandske chauffører, oplever mange danske vognmænd, at det er svært at rekruttere danske chauffører. Vognmand Jørgen Steffensen sagde endda i Avisen.dk i sidste uge, at der er akut chaufførmangel i hele Europa. Det er derfor, han forsøger at hente chauffører hertil fra Filippinerne.
Det billede kan de dog ikke bekræfte i hverken ITD eller Danske Vognmænd, der begge er brancheorganisationer for danske transportvirksomheder. Men begge steder har nogle vognmænd svært ved at finde chauffører.
- Det afhænger meget af, hvad det er for en type chauffører, man er ude efter. Nogle vognmænd siger, at de har svært ved at skaffe kvalificerede chauffører, siger Erik Østergaard, der er direktør for Danske Vognmænd.
Det er svært for virksomhederne at rekruttere chauffører, men samtidig er der høj ledighed blandt chaufførerne. Det når Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering også frem til i deres analyse af arbejdsmarkedsbalancen, hvor chaufførfaget kommer ind under kategorien 'paradoks'.
Det kan ifølge Erik Østergaard hænge sammen med, at meget af den simple fragtkørsel er blevet overtaget af udenlandske lastbilchauffører.
- Hvis gruppen i bunden bliver mindre, så er der færre at rekruttere fra, når vi skal udvikle kompetencerne til de mere specialiserede opgaver. Så det giver nogle afledte rekrutteringsproblemer længere oppe i fødekæden, siger han.