Normalt hører vi om billige lastbilchauffører fra Polen, Bulgarien og Rumænien, der kører i Danmark. Men det nye er at hente lastbilchauffører hele vejen fra Filippinerne.
Selvom de ikke er borgere i et EU-land, kan de nemlig også nyde godt af arbejdskraftens frie bevægelighed inden for EU, forklarer arbejdsmarkedsforsker Jonas Felbo-Kolding fra FAOS på Københavns Universitet.
- Når det kan lade sig gøre for danske virksomheder at hente arbejdskraft helt i Filippinerne, skyldes det, at borgere fra lande uden for EU med arbejds- og opholdstilladelse knyttet til et datterselskab i et andet EU-land kan komme til at udføre arbejde i Danmark under reglerne for enten cabotagekørsel eller udstationering, siger han.
I dette tilfælde er det danskejede selskaber i Letland og Polen, der hyrer chauffører i Filippinerne. Myndighederne i Letland og Polen kan give arbejds- og opholdstilladelse til eksempelvis lastbilchauffører fra et ikke-EU-land, hvis der mangler chauffører i Letland og Polen.
- Når Vesteuropa trækker arbejdskraft til østfra, så trækker østlandene arbejdskraft endnu længere østfra. Det er en konsekvens af de regler, der findes inden for EU-samarbejdet, som gør, at medlemsstaterne selv kan bestemme, hvor mange arbejdstagere fra tredjelande de vil lukke ind, forklarer Jonas Felbo-Kolding.
Og når filippinerne først er inde i EU, kan de udnytte reglerne for cabotagekørsel. Når en udenlandsk lastbil kommer til Danmark med varer, må den køre tre ture i Danmark i løbet af syv dage, og så skal den køre ud af landet igen.
De udenlandske lastbiler kan eksempelvis tage tre ture i Danmark, så en tur ud af Danmark, og så tre ture i Danmark igen. Det er eksempelvis sådan det foregår hos den danske vognmand Henrik Hansen.