Rekordmange danske lastbiler kører på udenlandske plader og med udenlandske chauffører, viser en ny grænsetælling.
Men hvem er de udenlandske chauffører, og hvordan lever de, mens de kører rundt i Danmark? Det har COWI undersøgt for 3F Transport og brancheorganisationen Danske Vognmænd.
I efteråret 2015 tog de rundt på danske rastepladser og snakkede med 225 østeuropæiske chauffører. Billederne her er taget i samme forbindelse.
Foto: Lucian Mititelu
Her tilbereder en rumænsk chauffør et måltid mad i førerhuset. Chaufførerne sover og spiser i lastbilerne. 87 procent af chaufførerne svarer, at de altid sover i deres lastbil, og kun to procent sover næsten altid et andet sted. 39 procent svarer, at de ønsker mulighed for at sove uden for lastbilen.
Foto: Lucian Mititelu
Størstedelen af chaufførerne er fra de nye EU-lande Rumænien og Bulgarien. Men ni ud af de 216 chauffører, der har angivet deres nationalitet, er fra Makedonien, som ikke er medlem af EU, og 18 har både bulgarsk og makedonsk nationalitet.
Foto: Radoslav Minchev
Kun 12 procent af de østeuropæiske chauffører arbejder for en virksomhed, der har base i Danmark. Størstedelen arbejder for rumænske eller bulgarske virksomheder. Alligevel svarer 43 procent, at Danmark er det land, der har kørt mest i i år. Herefter kommer Tyskland og Sverige.
40 procent af chaufførerne svarer, at de ønsker bedre mulighed for repræsentation i forhold til deres arbejdsgiver.
Foto: Radoslav Minchev
Nogle af lastbilerne har paraboler, så de kan se rumæsk og bulgarsk tv. Chaufførerne tilbringer mange timer i deres førerhus, og de er i gennemsnit væk fra deres hjemlad i 7 uger. 14 procent har været væk hjemmefra i 11 uger.
40 procent svarer, at de ønsker hyppigere mulighed for besøg i hjemlandet.
Foto: Radoslav Minchev
De østeuropæiske lastbilchauffører vasker tøj på rastepladserne, og hænger det til tørre på lastbilerne.
Foto: Radoslav Minchev
Den største gruppe af lastbilchaufførerne svarer, at de tjener omkring 1.500 euro om måneden. Det svarer cirka til 11.000 kroner. Ingen af dem svarer, at de betaler skat i Danmark. Størstedelen betaler skat i enten Rumænien eller Bulgarien.
Lidt over halvdelen af chaufførerne får en fast månedsløn, men 16 procent svarer, at de bliver betalt efter hvor mange kilometer de kører. Det er ellers ulovligt, fordi det kan presse chaufførerne til ikke at holde de obligatoriske pauser.
Foto: Radoslav Minchev
Ifølge reglerne for cabotagekørsel må udenlanske chauffører max køre tre ture i Danmark i løbet af syv dage, før de skal ud af landet igen. Og de skal have varer med, når de kommer ind i landet igen. Fire procent af chaufførerne svarer, at de har været i Danmark i mere end syv dage, og 23 procent svarer, at de ikke altid har gods med ind i Danmark.
Foto: Radoslav Minchev
Der er skrappe regler for, hvor lang tid en lastbilchauffør må køre uden at holde hvil, og store bøder, hvis det bliver overskredet. Men 45 procent af chaufførerne indrømmer, at de har overskredet den daglige kørertid inden for de sidste to uger. Og 40 procent har ikke holdt det obligatoriske weekendhvil.
13 procent svarer, at deres arbejdsgiver inden for den seneste måned har bedt dem om at bryde reglerne for kører/hviletid. Det er de samme chauffører, der oftest overskrider reglerne.