Skolen lokkede slet ikke: Fritidsjob gav Ikhlas ekstra energi til lektier
- Det var ligesom at søge et rigtigt job. Jeg skulle lave et CV og jobansøgning. Derefter skulle jeg gå til en jobsamtale. Foto: Ikhlas Iqbal/privatfoto
Ikhlas Iqbal lærte at skrive CV og gå til samtale i et jobprojekt i Gladsaxe kommune. Nu skal erfaringer fra projektet hjælpe skoletrætte unge i 24 kommuner.

Da Ikhlas Iqbal gik i syvende klasse, var det ikke altid lige let for hende at komme op om morgenen. Men da hun fik et fritidsjob i det lokale beboerhus, viste det sig, at det gav hende ekstra energi hele ugen. Også til lektierne.

Ikhlas Iqbal fik jobbet via et projekt, som Gladsaxe kommune stod bag. Her lærte hun og andre skoletrætte unge, hvordan man skriver CV og ansøgninger og fik tips til jobsamtaler.

Det fik mig gennem skolen, at jeg hele ugen igennem glædede mig til, at det blev tirsdag, så jeg kunne komme ned og arbejde i beboerhuset

- Der var to fra kommunens ungeenhed, der ofte kom på min folkeskole og fortalte om, hvordan de kunne hjælpe med at finde et fritidsarbejde. Jeg ville gerne tjene mine egne penge, så jeg spurgte dem om, de ikke ville hjælpe mig, fortæller Ikhlas Iqbal til Avisen.dk.

Erfaringerne fra Gladsaxe skal nu bruges i et nyt projekt i 24 kommuner, som dagligvarekæden Fakta og landets ungdomsskoler står bag.

Selv om Ikhlas Iqbal nærmest fik tilbudt fritidsjobbet på Værebros Beboerhus af kommunens udsendte, måtte hun slide i det, før hun var klar til at servere kaffe og kage i cafeen.

- Det var lige som at søge et rigtigt job. Jeg skulle lave et CV og jobansøgning. Derefter skulle jeg gå til en jobsamtale. Ungarbejderne hjalp mig meget, blandt andet med at jeg skulle være glad til samtalen og tage pænt tøj på, siger Ikhlas Iqbal.

Hun startede med at hjælpe til ved grillarrangementer, men fik efter lidt tid et job i cafeen. Hendes chef var god til at tage hensyn til, at hun gik i skole, så hun kunne få lidt tidligere fri, hvis hun havde mange lektier til dagen efter.

Udover at få erfaring med at skrive en ansøgning, lærte Ikhlas Iqbal også en masse nyt i cafeen.

- Jeg lærte meget om hygiejne, og hvordan man arbejder med mad. Specielt hvordan man skræller løg uden at græde, det bruger jeg stadig meget derhjemme, siger Ikhlas Iqbal.

- Min chef hjalp mig også med lektierne engang imellem. Engang havde jeg en opgave om hjertekarsygdomme, og min chef var uddannet sygeplejeske, så hun hjalp mig med at skrive mit oplæg, fortæller Ikhlas Iqbal.

Hjælper skoletrætte i fritidsarbejde

Det nye projekt, som får 27 millioner kroner i støtte fra A. P. Møller Fonden, er rettet mod skoletrætte unge. Man håber at kunne få 3.700 unge i fritidsarbejde.

Da Ikhlas Iqbal fik sit første job i syvende klasse, gad hun ikke altid lave lektier. Men fritidsjobbet var med til at hjælpe på det.

- Det fik mig gennem skolen, at jeg hele ugen igennem glædede mig til, at det blev tirsdag, så jeg kunne komme ned og arbejde i beboerhuset, fortæller Ikhlas Iqbal.

Ikhlas Iqbal blev faktisk så glad for at komme nede i beboerhuset, at hun søgte om endnu et arbejde, denne gang i en isforretning.

- Jeg ville gerne tjene lidt flere penge, og så fandt jeg et opslag, hvor de søgte en ungarbejder. Jeg brugte alt det, jeg havde lært om CV og jobsamtaler, og så fik jeg jobbet. De var også glade for at høre, at jeg vidste så meget om hygiejne fra mit andet arbejde, fortæller Ikhlas Iqbal.

Uddannelse er altid det vigtigste

Hun er sikker på, at den fritidsjobsordning, som Fakta og landets ungdomsskoler er ved at søsætte, kommer til at hjælpe mange andre unge, når den kommer ud til 24 kommuner nu.

I dag arbejder Ikhlas Iqbal ikke, fordi hun er på sit sidste år på HF og gerne vil have god tid til skolen.

- Uddannelse er altid det vigtigste, siger hun om sit valg om at prioritere sin HF.

via Listen To News