Nu er der godt nyt til ledige, som drømmer om at arbejde på et hotel.
Hotelkæden Scandic søger nemlig hele 800 medarbejdere i forbindelse med at kæden udvider med fem nye hoteller - fire i København og et i Aarhus. Det fremgår blandt andet af en reklame, som kører på tv for tiden.
- Vi skal bruge alle mulige typer ansatte, lige fra tjenere til teknikere, så jeg håber, der er nogle ledige, der kigger med, siger Anne Mette Pedersen, som er HR-direktør ved Scandic, til Avisen.dk.
Det drejer sig blandt andet om kokke, tjenere, receptionister og stuepiger - men også stillinger som teknikere og konferencekoordinatorer er slået op.
Alle stillinger er med overenskomst, oplyser Anne Mette Pedersen.
De 120 medarbejdere skal starte i september, hvor det første nye hotel i København åbner. De øvrige skal ansættes over de kommende fem år i takt med åbningen af de fire resterende hoteller.
Der er gang i hotelbranchen
Hos Fagforbundet 3F, som organiserer ansatte i hotel- og restaurationsbranchen, er man glad for de mange opslåede stillinger, men minder om, at ud af de 800 job er det kun 120, som skal besættes i år.
- Og så håber jeg ikke, der er tale om 800 deltidsstillinger, men om stillinger, man rent faktisk kan leve af, siger han til Avisen.dk.
Generelt er der godt gang i hjulene i branchen, lyder det fra forbundet.
- Der er altid godt gang i den på den her tid af året, når Tivoli og alle sommerlandene og så videre åbner. Men også når man sammenligner med tidligere år, er der gang i den i år. Det er en af de brancher, der vækster allermest, siger John Frederiksen, som er forhandlingssekretær for 3F-afdelingen Privat Service, Hotel og Restauration.
Ifølge HR-direktør Anne Mette Pedersen er der flest fuldtidsstillinger blandt de 800, men nogle af stillingerne er på deltid.
- Det kommer også an på, hvem der søger, og hvad vi kan få. For eksempel er det typisk unge mennesker, der søger stillingerne som barista, og dem passer det fint, at det er deltid, siger hun til Avisen.dk.
Medarbejdernes idé med en reklamefilm
Beslutningen om at lave en tv-reklame og videoer, der bliver delt på sociale medier, har givet pote. I hvert fald har hotelkæden allerede fået over 740 henvendelser, selvom stillingerne kun har været slået op i en uge.
I videoen nævnes blandt andet, at et af kædens hoteller i 2016 blev udråbt til årets arbejdsplads.
- Vi er superglade for, at så mange har lyst til at arbejde for os. Det er altid lidt spændende, hvor mange henvendelser, man får, og vi ved jo, at der er lav arbejdsløshed for tiden, siger Anne Mette Pedersen.
Hvordan kan det være, at I ikke bare har henvendt jer til en a-kasse?
- Når vi slår så mange stillinger op på én gang, har vi brug for at komme bredt ud, så vi har slået dem op mange steder.
Hvorfor lave en reklamefilm?
- Det kom sig af at vi talte med medarbejderne, og så sagde de, at de gerne ville være med til at fortælle, hvad der var fedt ved deres arbejdsplads. Så det er faktisk vores søde kollegers idé, og det er dem, der er med i filmen.