Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
Tiden er absolut ikke til nedskæringer i Banedanmark
Der findes vist ikke en togpassager i Danmark der er i tvivl om, at Banedanmark er i fuld gang med at vedligeholde og forbedre den nedslidte jernbane. Det er et kæmpe efterslæb der søges indhentet på rekordtid - opstået som følge af manglende politisk prioritering af jernbanen de seneste årtier. Og selvom det har medført forsinkelser, aflysninger og brug af langsommelige togbusser, så bider de fleste pendlere ubehagelighederne i sig, fordi det tjener et godt formål. Efter alle disse år med dårlig betjening.
Mere konkret drejer det sig om et helt nyt signalprogram, opgradering af spor til højere hastigheder, nye køreledninger og større anlægsarbejder. Og finalen bliver elektrificering af de sidste hovedstrækninger så man kan købe eller lease moderne tog og komme helt fri af IC 4 skandalen og give danskerne "gode tog til alle". Alle disse initiativer, kræver mange ressourcer så projekterne kan håndteres samtidigt med at driften kan opretholdes og tiden er derfor ikke til, at man fjerner ressourcer. Tværtimod.
Ingen roser uden torne
- Det seneste år har passagererne dog med rette raset over, at planerne for sporarbejderne ikke holdt vand, - og hvem husker ikke forårets kaotiske forløb med forlænget sporarbejde på Fyn og senest nu på Køge bugt banen, hvor S-togene ikke har kørt siden starten af juli måned. Forklaringen er den simple, at trods Banedanmarks kompetente planlægning og tilrettelæggelse af banearbejdet, så har private entreprenører i den grad underbudt hinanden for at vinde de udliciterede sporopgaver, og det er sket på bekostning af leveringssikkerheden, siger Dennis A. Jørgensen formand, HK Trafik & Jernbane.
- Udover, at passagererne spilder deres kostbare tid - så må togoperatørerne erstatte passagererne økonomisk som følge af brudte rejsegarantier. Og godstrafikken på skinner lider af samme grund direkte tilbageslag i konkurrencen med vejtrafikken.
Finanslovsforslag 2017 er vendt mod passagererne
- Nu kommer regeringen så og bebuder nedskæringer i Banedanmark helt ud af det blå, som truer med at forværre situationen, fordyre arbejdet og forsinke forbedringerne for alle togpassagererne. Ifølge det fremlagte Finanslovsforslag for 2017 så skal Banedanmark nemlig skære 50 mio. kr. i 2017 - og fra 2020 drejer det sig om 125 mio. kr. årligt.
- Det hedder sig, at det sker efter en ikke offentliggjort "budgetanalyse" af Banedanmark, som angivelig skulle vise at man snildt kan spare millioner i virksomheden. Men vi der har fingeren på pulsen og mange medlemmer i Banedanmark ved, at det ikke stemmer. Tværtimod kører man på kanten af det mulige. Og transportministeren forsømmer jo ingen lejlighed til at skabe usikkerhed omkring Togfonden, hvilket gør det særligt vanskeligt at planlægge baneprojekterne langsigtet og dermed koster mange unødige omkostninger.
- Vi vil kraftigt opfordre partierne bag Togfonden, som vil jernbanen, om at stå fast og finde veje til at sikre at vi denne gang kommer i mål med en moderne og driftssikker jernbane, slutter formanden.
Kontakt: Dennis Alex Jørgensen, formand
HK Trafik & Jernbane
Mailto: 55daj@hk.dk
Tel. direct. 31 31 41 15
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.