Hver 5. dansker har svært ved at læse. Det har de gjort noget ved i DSB.
Her er 165 medarbejdere på Driftsværksted Øst i København blevet tvunget til at lade sig teste - både i læsning, regning og IT.
Halvdelen havde så store problemer, at de nu er tilbage på skolebænken - dog i arbejdstiden.
Svend-Erik Siig er én af dem, der har været på læse- og skrivekursus.
Som mekaniker har han hænderne godt skruet på - til gengæld staver han som en 2. klasses elev og kunne hverken tjekke mails eller skrive en indkøbsliste.
Det kan han nu.
"I dag er jeg ikke bange for at gå ind i computeren og skrive en mail eller oprette en sag. Hvis ikke man kan det i dag, er man 'lost'. Det kommer mere og mere ind i vores arbejdsdag, at vi skal læse og skrive," siger Svend-Erik Siig.
Hans tillidsmand Jens Kjeldsen var lidt betænkelig ved at tvinge kollegerne til at tage en læsetest.
Men i dag er han glad for, at han gjorde det - selvom det ikke lige er fagbevægelsens stil.
"Hvis det bliver et frivilligt tilbud, er det kun de folk, der ikke har problemer med at tage en test, der tager dem. Og alle dem, der ikke tager den, er højst sandsynligt dem, der har behov for at tage dem og som har behov for undervisning," siger Jens Kjeldsen.
Han er netop blevet kontaktet af en kollega, der har været på læse- og skrivekursus, og som er dybt taknemmelig:
"Han sagde: 'Jens, jeg har skrevet min første mail'. Det var en mand sidst i 50'erne. Han havde aldrig før åbnet en computer, men nu havde han skrevet til chefen, fordi der var noget, han godt ville sige," siger Jens Kjeldsen.
I DSB understreger man, at det ikke er for medarbejdernes blå øjnes skyld, at de sendes på kurser i arbejdstiden.
"Det er ikke for sjov, vi tilbyder kurser i IT, læsning, skrivning og matematik. Vi opnår højere kvalitet i arbejdet og giver samtidig medarbejderne mulighed for at tage første skridt i retning af videreuddannelse og nye jobmuligheder internt og eksternt," siger projektleder i DSB Uddannelsescenter, Nina Westergaard.
Hun fortæller, at nogle funktioner på værkstedet bliver overflødige, når de gamle lokomotiver udfases og afløses af nye moderne tog.
"Mange medarbejdere på værkstedet arbejder derfor på lånt tid, og de skal være i stand til at arbejde på en ny måde med elektronisk fejlfinding og mere computerarbejde. Det er vores ansvar at tilbyde dem den uddannelse der skal til, så de er klar til de opgaver, der kommer i fremtiden," siger Nina Westergaard.