Når hver ottende dansker drager på arbejde er turen oftest kun på få skridt til hjemmekontoret eller den bærbare computer på spisebordet.
Så stor en del af danskere arbejder hjemmefra i et omfang som gør, at hjemmet er omfattet af arbejdsmiljøloven.
Det viser en undersøgelse, som Interresearch har lavet for Business Danmark - en faglig organisation med 30.000 sælgere og marketingsfolk.
Men selvom stadigt flere tilbringer en del af arbejdstiden inden for hjemmets fire vægge, så er chancen for at få besøg af Arbejdstilsynet lig nul, lyder kritikken fra organisationen.
- Det er som om, at vi stadig lever i industrisamfundet, hvor man ikke tager højde for, at flere og flere arbejder hjemmefra. Både medarbejderne selv og arbejdsgiverne må sørge for at få bestilt en arbejdspladsvurdering. Men vi kunne også godt tænke os, at Arbejdstilsynet førte tilsyn, siger landsformand Jens Neustrup Simonsen til Newspaq.
86 procent af Business Danmarks medlemmer arbejder hjemmefra. Og her er der ofte tale om dårlige indstillinger af stole og borde, svage lysforhold, dårlig udluftning, museskader og telefonen op til øret i stedet for et headset.
En af de hjemmearbejdende danskere, der har fået lavet en arbejdspladsvurdering er Steen Christensen fra Mejlby ved Aarhus. Han arbejder for virksomheden M Seals i Espergærde i Nordsjælland.
- På en hjemmearbejdsplads ender man ofte med, at man for eksempel sidder i en spisebordsstol ved en skriveplade. Men når man skal sidde der i mange timer, så er det normalt ikke godt nok. Derfor har vi fået min arbejdsplads vurderet, og jeg har fået de ting, der skal til, for at mine forhold bliver optimale, siger han til Newspaq.
Hos Arbejdstilsynet erkender tilsynschef Jens Yde Dissing, at der ikke bliver ført tilsyn med hjemmearbejdspladser.
- Vi fører kun tilsyn i meget begrænset omfang. Faktisk kun, hvis der er en helt konkret anledning som en ulykke eller klage. Ellers gør vi ikke, siger han til Newspaq.
Jens Yde Dissing forklarer, at Arbejdstilsynet ikke har lovhjemmel til at trænge ind på privat grund. Og da hjemme- eller distancearbejdspladser ikke er omfattet af hele arbejdsmiljøloven, nøjes tilsynet med at spørge virksomhederne, om hjemmearbejdspladserne lever op til kravene.
- Vi spørger ind til, om man i arbejdsmiljøorganisationen husker at tænke de kolleger ind, som sidder på distancen. Vi spørger ind til, om man tager højde for det i arbejdspladsvurderingen, så de ikke bliver glemt. Det er typisk spørgsmål om, de får udleveret materiel fra arbejdspladsen, skriveborde, stole, skærme, osv., siger Jens Yde Dissing.
Han er opmærksom på, at danskerne lægger flere arbejdstimer i privaten. Men Arbejdstilsynet har alligevel ingen aktuelle planer om at føre mere tilsyn med hjemmearbejdspladserne.
- Det må blive en politisk vurdering i den sidste ende, om det er et område, man vil sætte fokus på. Man kan bare konstatere, at samfundet over de senere år har ændret sig, så rigtig mange arbejder hjemmefra. Især i den finansielle sektor og forsikringsbranchen, ser vi det rigtig meget, siger Jens Yde Dissing.