Falsk reklame kan koste dyrt.
Det har syv håndværkerfirmaer lært, efter de har reklameret med medlemskab af henholdvis Dansk Byggeri, Gulvbranchen og Danske Malermestre uden at være medlemmer. Det har nemlig medført domme for vildledende markedsføring.
Afgørelserne med bøder, der ligger mellem 10.000 og 50.000 kroner, glæder forbrugerombudsmand Henrik Øe. For forbrugerne skal kunne stole på brancheforeningernes garantiordninger.
"Forbrugere, som indgår en aftale med en håndværker, der uretmæssigt markedsfører sig med at være omfattet af en garantiordning, risikerer at komme i en alvorlig økonomisk klemme, hvis det viser sig, at der er mangler ved det udførte arbejde, og firmaet for eksempel efterfølgende måtte være gået konkurs eller lignende," siger Henrik Øe i en pressemedelelse.
Størstedelen af synderne i denne omgang har været enkeltmandsfirmaer, hvor det er indehaveren, der personligt må punge ud.