Speedometret viser for høj fart, sikkerhedsselen er ikke spændt eller opmærksomheden er vendt mod en sms eller email.
Danske bilister og chauffører på arbejde kører så usikkert, at de er involveret 30 procent af dødsulykkerne på vejene.
Det viser tal fra Arbejdstilsynet, som Sikker Trafik har gennemgået. Og bliver personbiler brugt til arbejde talt med, bliver tallet langt højere.
- 1400 trafikulykker om året skyldes transport i arbejdstiden. Det synes vi, er ret meget. Og skal vi endnu længere ned, så skal virksomhederne spille en større rolle. De kan gå ind og se på, hvor mange skader de har og tilrettelægge en uddannelse til de medarbejdere, der udviser en risikoadfærd," siger direktør i Sikker Trafik Anders Rosbo til Newspaq.
Blandt de 100 største danske virksomheder er der interesse for at gøre de ansatte mere trafiksikre og forebygge, at der sker trafikulykker i arbejdstiden.
Det viser en rundspørge, som Rådet for Sikker Trafik og brancheorganisationen Forsikring og Pension har lavet.
Eksempler fra udlandet viser, at det kan betale sig, når virksomhedernes topledelser fokuserer på trafiksikkerhed, indfører trafiksikkerhedspolitikker i forhold til spritkørsel, hastighed, sele, træthed og uopmærksomhed.
- Vi vil gerne have trafiksikkerhed op på direktionens bord og have de danske virksomheder til at se koblingen mellem de økonomiske gevinster og gevinsterne på trafiksikkerhed, medarbejdertilfredshed, miljø og så videre, siger Anders Rosbo.
Sammen den europæiske trafiksikkerhedsorganisation ETSC holder Sikker Trafik sammen med Forsikring og Pension i dag en konference i København, hvor danske og europæiske virksomheder skal udveksle erfaringer.
30 procent af dødsulykkerne i arbejdstiden sker i trafikken
Erhvervskøretøjer var fra 2006-2010 impliceret i:
35 procent af dødsulykkerne
21 procent af ulykker med alvorligt skadede
21 procent af ulykker med lettere skadede
Sidste år blev 221 mennesker dræbt i trafikken. I 2008 var antallet helt oppe på 406.
Kilde: Arbejdstilsynet