Generationskløften mellem de unge og de ældre på arbejdsmarkedet er slet ikke så uoverstigelig endda.
Og derfor er der ikke behov for at lægge specielle kommunikationsstrategier over for de unge fra den såkaldte Generation Y, der er født ind i en digital verden med smartphones og digitale medier.
Det skriver Jyllands-Posten på baggrund af et forskningsprojekt udført at to masterstuderende fra Executive Master i Corporate Communication (EMCC) ved Aarhus Universitet.
- Ofte er der faktisk langt flere ligheder mellem unge og ældre generationer end forskelle, når det kommer til værdier og holdninger til arbejdslivet, siger Martin Bergholz til Jyllands-Posten.
Han har sammen med sin kollega Jan Salling undersøgt generationsforskelle på arbejdspladser med servicevirksomheden ISS som case.
Her viste svarene på en spørgeskemaundersøgelse om betydningen af uformelt arbejdsmiljø og ansvar, at de unge og de ældre medarbejdere sætter pris på de samme ting i arbejdslivet.
- Vi havde en antagelse om, at vi kunne finde nogle forskelle, så dem ledte vi efter. Vi fandt kun nogle meget små forskelle, men de var ikke stærke nok til at være signifikante, siger Martin Bergholz.
Finn Frandsen, der er professor ved Institut for Erhvervskommunikation ved Aarhus Universitet, rammer en pæl gennem forestillingen om den store generationskløft på arbejdsmarkedet.
- Det, vi kalder en generation på arbejdsmarkedet, er formentlig en mere eller mindre privat opfindelse. Det er en konstruktion, som mange konsulenter kan lide at fremføre, fordi de er interesseret i at udpege det nye. Deres ydelser som rådgivere knytter sig nemlig ofte til det nye, siger han til Jyllands-Posten Erhverv og Økonomi.
Newspaq