Er jeg blevet snydt? Det spørgsmål kan nye bilejere, der har handlet bil 25. april, spørge sig selv om. Det er netop på den dato, at omlægningen af bilafgifterne trådte i kraft, og nu advarer FDM om, at bilkøbere kan blive snydt, fordi mange biler faldt i pris efter omlægningen. Har man solgt sin brugte bil til en forhandler og lavet en aftale om et køb af en fabriksny bil, der indregistreres i perioden 25. april til den 15. juni 2007, skal man sørge for at få aftalt med forhandleren, at man får penge tilbage.
FDM har fået flere henvendelser fra købere, der har kontaktet deres bilforhandler for at høre, hvor mange penge de skal have tilbage, fordi deres nye bil er blevet billigere i forbindelse med omlægningen af bilafgifterne.
Skal give penge tilbage
Svaret fra forhandlerne vækker bekymring hos FDM.
»Forhandleren oplyser, at bilkøberen ikke får penge tilbage, fordi en brugt bil har indgået i handlen. Forhandlerens argument er, at den brugte bil også er faldet i værdi. Men det argument holder ikke. Når slutsedlen er underskrevet, er forhandleren forpligtet til at give den aftalte pris for byttebilen,« siger Casper Schad fra FDM s juridiske afdeling.
Det skyldes, at omlægningen kun gælder fabriksnye biler og ikke brugte biler. Den forventede afgiftsbesparelse på den nye bil skal derfor komme bilkøberen til gode. FDM foreslår, at det er skattemyndighederne, der sender en check direkte til bilejerne med det beløb, der er betalt for meget.
»Problemet opstår, fordi der er valgt en model, hvor pengene betales tilbage til forhandleren, som så skal sørge for at betale det overskydende beløb tilbage til bilkøberne. Vi så gerne, at man sprang dette mellemled over, så pengene gik direkte fra skattemyndighederne til bilkøberne,« siger Casper Schad.
Lav ny aftale
Hos Danmarks Automobilforhandler Forening erkender direktør Preben Kjær, at omlægningen af bilafgifterne har resulteret i nogle situationer, som kan virke uigennemskuelige for forbrugerne.
»Vi er enige med FDM i, at det er noget rod, at penge, der skal tilbage til forbrugerne, skal gå gennem bilforhandlerne. Vi har allerede for lang tid siden sagt til Skat, at de selv må sende en nedsat registreringsafgift tilbage til ejerne. Det kan der slet ikke være noget problem i for myndighederne,« siger Preben Kjær.
Han forklarer, at han er uenig med FDM om proceduren omkring de uafsluttede handler, der er lavet, netop som afgiftsomlægningen blev en realitet.
»Uenigheden opstår omkring de uafsluttede handler, hvor kunden har bestilt en bil til gammel høj pris, og forhandleren har givet et tilbud på kundens brugte bil til gammel høj pris. Her mener vi, at der foreligger såkaldte bristede forudsætninger, så kunde og forhandler må sætte sig sammen og finde ud af, hvad der egentlig skal aftales af priser på den endelige faktura. Vi betragter ikke FDM som dommere, men som part i sagerne, så derfor må domstolene i givet fald afgøre, hvem der har ret,« lyder det fra Preben Kjær, der ikke håber, at tvisten ender i retten.
»Da en sag som regel tager et halvt års tid, så taber begge parter. Den brugte bil er til den tid endnu mindre værd, og forhandlerens nye bil er formentlig steget i pris. Det bedste vil være, at kunder og forhandlere taler sammen og finder en løsning, som begge kan leve med,« siger Preben Kjær.