Orkanen Sandys hærgen aflyser stribevis af fly til USA. Det kan stille passagerne i en svær situation, for hverken flyselskaber eller forsikringsselskaber har i princippet pligt til at hjælpe, når aflysninger skyldes naturens luner.
- Naturkatastrofer er det, man på fagsprog kalder force majeure, og det er typisk altid undtaget under de generelle undtagelsesbestemmelser på forsikringen. Så typisk vil man ikke kunne bruge sin forsikring til noget her, siger Riccardo Pescatori, konsulent i Forsikring og Pension.
- Man har som flypassager selvfølgelig nogle rettigheder over for flyselskabet, og så er det afhængigt af, hvilken type billet man har købt. Nogle billetter kan ændres, ombookes eller endda refunderes, siger han.
Men det er ikke givet, at der er hjælp at hente hos flyselskabet. Det var for eksempel tilfældet, da hele Europas flytrafik var lammet af askeskyen over Island, og mange flypassagerer måtte klare sig selv, fortæller Riccardo Pescatori.
- Det er vigtigt, at man tager fat i sit flyselskab og gør opmærksom på situationen, og så vil de fleste flyselskaber gøre alt for at hjælpe deres passagerer enten ved at ombooke billetten eller give pengene tilbage, siger han.
SAS har aflyst USA-afgange for omkring 1000 flypassagerer fra København og Oslo mandag, men selskabet arbejder på at ombooke alle passagernes billetter.
/ritzau/