Hvidvask-skandale: Så mange kunder har Danske Bank mistet
Hvidvaskssagen, der skete under forhenværende administrerende direktør Thomas Borgen, har kostet Danske Bank i tusindvis af kunder. (Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix)
Mens tempoet i kundeflugten er mindsket for Danske Bank, har flere tusinde forladt banken i år. Læs mere her.

Siden Berlingske Business oprullede den store hvidvaskskandale i Danske Bank, har banken mistet tusindvis af kunder.

De første historier om hvidvasksagen kom frem i 2017. I september 2018 tog sagen fart, og en intern advokatundersøgelse viste, at sagen var langt større end ventet.

Flere tidligere ledende medarbejdere er sigtet af Bagmandspolitiet, og banken bliver undersøgt af myndigheder i en stribe lande. Sagen har fået flere tusinde kunder til at forlade banken.

Læs her hvor mange.

* Samlet antal kunder:

I 2018 faldt antallet af kunder i Danmark - både privat- og erhvervskunder - med 29.000 til 1,7 millioner.

I de tre første måneder af 2019 faldt antallet med 14.000 og efter et halvt år har banken fået 21.000 kunder færre.

Samlet siden starten af 2018 har Danske Bank fået 50.000 færre kunder.

* NemKonto-kunder:

Danske Bank måler selv kundeafgangen på faldet i antallet af kunder, der har deres NemKonto i banken. Det ses som et tegn på, at banken er kundens primære bank til privatøkonomien.

I regnskabet for 2018 skriver Danske Bank, at 11.000 NemKonto-kunder har forladt banken, svarende til omkring 0,8 procent. Banken oplyser ikke præcist, hvor mange NemKonto-kunder, den har.

I 2019 mistede Danske Bank 9300 NemKonto-kunder i de første tre måneder af året. Efter et halvt år havde Danske Bank mistet 13.600 NemKonto-kunder, svarende til omkring en procent af det samlede antal.

Samlet har Danske Bank altså mistet 24.600 NemKonto-kunder siden sagen kom frem.

Kilder: Danske Bank.

/ritzau/

via Listen To News