Hele 85 procent af danskerne arbejder steder, hvor man gerne må tjekke Facebook i arbejdstiden. Det viser en undersøgelse foretaget af analysebureauet Wilke for Avisen.dk. Men hvis man gerne vil bruge Facebook i arbejdstiden er der forskellige ting, man skal være opmærksom på.
- Først og fremmest skal man tænke sig om, når man er på Facebook i arbejdstiden. Man skal have respekt for, at man er på arbejde og får løn for at lave noget. Derfor skal man begrænse spildtid, fortæller faglig leder for nye medier ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole Kristian Strøbech.
Husk dit digitale spor
Når man bevæger sig ind i den digitale verden på Facebook, er det også vigtigt at huske på, man ikke er alene. Den information, man deler, bliver set af mange og efterlader digitale spor, der ikke forsvinder af sig selv igen.
- Man skal have styr på den information, man har liggende om sig selv. Derfor er det vigtigt at gennemgå sin profil for billeder, opdateringer og opslag, der kan skade en professionelt, og sørge for det bliver slettet, fortæller Kristian Strøbech.
Bliv ven med kollegaer og chefen
Han synes det er en god ide at være venner med kollegaerne og chefen, fordi det skaber åbenhed i virksomheden. Men det kræver, at man opføre sig nogenlunde civiliseret på mediet.
- Hvis kollegaerne og chefen kigger med, kan det se underligt ud, hvis man laver personlige updates i arbejdstiden. Derimod er Facebook godt til at dele og diskutere ting, der er relevant for arbejdet, fortæller Kristian Strøbech.
Et godt arbejdsværktøj
Desuden er Facebook godt til at skabe netværk uden for virksomheden. Med 62 procent af danskerne logget ind hver dag er det en god platform til at nå ud til rigtig mange med sit budskab.
- En virksomhed, der får medarbejderne til at bruge Facebook som et arbejdsværktøj, er langt foran andre. Her kan man skabe stærke relationer og holde sig opdateret. På den måde er Facebook bedre til at markedsføre sig med end noget andet medie, fortæller Krisitian Strøbech.
Begræns dit private brug
Men han gør samtidig opmærksom på, at når Facebook bruges privat i arbejdstiden, er det sjældent nogen værdi for virksomheden.
- Facebook handler især om underholdning, og man kan hurtigt spilde meget tid der. Man da det er umuligt for arbejdsgivere at kontrollere, hvor meget tid de ansatte bruger på Facebook, må man bare huske på, at man er på arbejde, og at ens chef og kollegaer altså kan følge med i, hvad man laver, fortæller Kristian Strøbech.